راه‌اندازی 60 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک تا پایان سال

فارس- رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس از سرمایه ۵۰۰‌میلیارد تومانی ۴۰ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با حضور ۱۰‌هزار نفر، افزایش این ابزار به ۱۰۰ صندوق تا پایان سال، ظهور شرکت‌های جدید سبدگردان و پایان مهلت شرکت‌های مشاوره‌ای تا شهریور خبر داد.

ایوب باقرتبار آخرین وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و برنامه‌های مدنظر این ابزار تا پایان سال را اعلام کرد و از ظهور شرکت‌های جدید سبدگردان و بررسی صلاحیت اعضاء هیات‌مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تا هفته آینده و پایان مهلت شرکت‌های مشاوره‌ای برای اخذ مجوز فعالیت تا شهریور ماه خبر داد.

سرمایه ۵۰۰‌میلیارد تومانی ۴۰ صندوق

وی در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک که از اسفند ۸۶ با صدور چند مجوز صندوق ۵‌میلیارد تومانی برای تعدادی از شرکت‌های کارگزاری راه‌اندازی شده، اظهار داشت: تاکنون ۴۰ صندوق کوچک و بزرگ (با سقف سرمایه ۵۰ و ۱۰۰‌میلیارد تومانی) مجوز فعالیت گرفته‌اند. چند صندوق جدید هم مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده و طی روزهای آینده پذیره نویسی خواهند کرد. از سوی دیگر تقاضای تاسیس دو صندوق هم در دست بررسی قرار دارد.

به گفته باقرتبار از ۴۰ صندوق فعال،۳۶ صندوق از طریق شرکت‌های کارگزاری و بقیه توسط دو شرکت تامین سرمایه امین و نوین راه‌اندازی شده است.

این مقام مسوول در برابر این سوال که ارزش اسمی ۴۰ صندوق فعال چه میزان است و چند نفر اقدام به خرید واحدهای این صندوق کرده‌اند؟ پاسخ داد: سرمایه صندوق‌های فعال موجود ۵۰۰‌میلیارد تومان بوده و تاکنون ۱۰‌هزار سرمایه‌گذار مبتدی و حرفه‌ای به منظور کاهش ریسک و استفاده از مزیت‌های این ابزار حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند.

برنامه راه‌اندازی ۶۰ صندوق دیگر

باقرتبار ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، در نظر داریم تا پایان سال تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک و بزرگ را به ۱۰۰ صندوق برسانیم تا از این طریق، سرمایه‌گذاران بیشتری بطور غیر مستقیم جذب بازار سرمایه شوند.

وی در رابطه با راه‌اندازی صندوق‌های جدید ارزی که پیش از این مورد موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار واقع شده نیز توضیح داد: این نوع از صندوق‌ها نیز که با تقاضا‌هایی مواجه شده به مجوز بانک مرکزی و هماهنگی‌های لازم نیاز دارد.

ظهور شرکت‌های جدید

رییس اداره نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به لزوم تاسیس شرکت‌های جدید سبدگردان اشاره کرد و گفت: بعد از نهایی شدن دستورالعمل مربوطه که هفته آینده مشخص می‌شود، شرکت‌هایی با هدف ارائه خدمات بیشتر به سرمایه‌گذاران می‌توانند تاسیس شوند.

باقرتبار ادامه داد: هرچند شرکت‌های کارگزاری هم می‌توانند اقدام به سبدگردانی کنند اما به دلیل مشغله کارگزاران، برای نخستین بار شرکت‌های سبدگردان هم می‌توانند تاسیس شوند.

شهریور؛ پایان مهلت شرکت‌های مشاوره‌

وی در ادامه اظهارات خود به لزوم اخذ مجوز شرکت‌های مشاوره از سازمان بورس اشاره کرد و گفت: در میان این نوع شرکت‌ها حدود ۸ شرکت هستند که با ارائه و ارسال بولتن‌هایی به سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی مشاوره می‌دهند.

برخی دیگر هم از طریق سایت‌هایی چنین خدماتی ارائه می‌کنند.

باقرتبار افزود: همه این شرکت‌ها تا پایان شهریورماه مهلت دارند تا مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کرده و طبق دستورالعمل مصوب فعالیت کنند.

بررسی صلاحیت هیات‌مدیره کانون سرمایه‌گذاری‌های استانی

وی در اظهارات خود به بررسی صلاحیت ۹ عضو اصلی و علی‌البدل اعضای هیات‌مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اشاره و خاطر نشان کرد: از امروز صلاحیت حرفه‌ای این گروه توسط کمیته تایید صلاحیت مدیران سازمان شروع و تا هفته آینده نهایی می‌شود. باقرتبار سپس گفت: بعد از این مرحله، صلاحیت مدیران ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.