سنا- بررسی مقررات مبارزه با پولشویی در بازار اوراق بهادار، در دستور کار کمیته تدوین مقررات قرار گرفت. دبیر کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی در چهاردهم آذر ماه ۸۸، گفت: بر این اساس، دبیرخانه شورای عالی مبارزه با پولشویی تکالیفی را که براساس آیین‌نامه مزبور بر عهده مقام‌های ناظر بر اشخاص مشمول قانون مبارزه با پولشویی گذاشته شده، تعیین کرد.

مریم صفاریان ادامه داد: این تکالیف در محورهایی شامل تهیه و ابلاغ دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، اقدامات اجرایی و زیرساختی، آموزش و اطلاع‌رسانی و اقدامات کنترلی و نظارتی تعیین شده است.

وی افزود: بر این اساس، وظایف و تکالیف بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در چارچوب محورهای یاد شده مطابق با آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی مشخص شده است.

تکالیف سازمان بورس و اوراق بهادار

دبیر کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: در اجرای تکالیف برشمرده و در حوزه تهیه و تدوین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، تدوین دستورالعمل‌های شناسایی مشتریان، فرآیند کشف فعالیت‌های مشکوک و نحوه ثبت و ارسال اطلاعات معاملات مشکوک و نگهداری و امحای اسناد، در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی و دستورالعمل‌های یاد شده، بخشنامه‌هایی با مضامین نحوه ارسال اسناد و مدارک به آدرس پستی اشخاص (موضوع ماده ۱۶ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی)، رعایت مقررات مبارزه با پولشویی در حوزه معاملات الکترونیکی و اینترنتی (موضوع ماده ۶ آیین‌نامه) و نحوه نظارت بیشتر بر معاملات اشخاص تعیین شده توسط واحد اطلاعات مالی به عنوان مشتریان پرریسک (موضوع ماده ۱۰ آیین‌نامه) باید در حوزه بازار سرمایه تدوین شود و پس از تصویب شورای عالی مبارزه با پولشویی، مبنای عمل قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای همین منظور، مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری مدیریت تحقیق و توسعه شرکت بورس اوراق بهادار تهران، پیش‌نویس دستورالعمل‌های مورد اشاره را تهیه و برای بررسی و تدوین ویرایش نهایی به کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کرده است.

صفاریان با اشاره به اینکه هم اکنون دستورالعمل‌های یاد شده در دستور کار کمیته تدوین قرار گرفته، یادآور شد: این دستورالعمل‌ها با حضور نمایندگان مرتبط در سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت سپرده‌گذاری و مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت بورس کالای ایران و شرکت فرابورس در دست بررسی است.

دبیر کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان خاطر نشان کرد: ویرایش مصوب کمیته تدوین مقررات، پس از تایید هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای تصویب نهایی توسط شورای عالی مبارزه با پولشویی به دبیرخانه شورای یاد شده ارسال خواهد شد.