بدهکاران خصوصی‌سازی بخشی از بدهی خود را پرداخت کردند

ایرنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: خریداران سهام بلوک‌های اقساطی دارای بدهی که از خرید شرکت‌های دولتی در ماه‌های گذشته و رقابت در عرضه‌های جدید محروم شده بودند، ۳۰ تا ۴۰‌درصد از مطالبات را پرداخت کردند. مهدی عقدایی درباره محرومیت پنج مجموعه بزرگ شرکت‌کننده در رقابت‌های سازمان خصوصی‌سازی به علت بدهی، افزود: برهمین اساس نامه‌ای از سوی سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر محرومیت شرکت‌هایی که در گذشته در خریدهای بلوکی شرکت کرده و اقساط مربوط به خریدها را پرداخت نکردند، به سازمان بورس ارسال شد.

وی اظهار داشت: برخی از خریدارها سهم دولت در شرکت‌ها را خریداری کرده اما بدون آنکه اقساط سازمان خصوصی‌سازی را پرداخت کنند، در عرضه‌های بعدی نیز شرکت می‌کردند. عقدایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین رخدادهای اخیر مرتبط با سازمان خصوصی‌سازی، محرومیت پنج مجموعه بزرگ شرکت‌کننده در رقابت‌ها‌ی این سازمان به ‌سبب بدهی‌ها‌یشان بود.

به گفته وی‌ محرومیت این شرکت‌ها‌ که بخش عمده بلوک‌ها‌ی سهام را خریداری کرده‌اند، موجب شگفتی بازار شد؛ چون خریداران اصلی بلوک‌ها‌ در آینده نیز همین‌ مجموعه‌ها هستند که محروم شدند، ضمن آنکه علت پرداخت نشدن بدهی‌ها‌ نیز مورد سوال بود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی با طرح این پرسش که اگر خریداران پول کافی برای خرید سهام دارند چرا اقساط قبلی را پرداخت نمی‌کنند یا اگر پول ندارند، چرا سهام جدید می‌خرند؟ اظهار داشت: سازمان به این موضوع حساس شد اما آنها‌ را از شرکت در رقابت‌ها‌ی جدید محروم نکرد و تنها قطعیت معامله منوط به تسویه‌حساب اقساط قبلی‌شان است.

وی ادامه داد: ‌سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس توافقاتی را در این خصوص انجام داده‌اند و در آگهی مزایده‌ها و بورس به این مساله اشاره می‌شود که البته نتایج مثبتی نیز داشته است. معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: از زمانی که‌ این موضوع اعلام شده، حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد از مطالبات‌ سازمان خصوصی‌سازی نیز وصول شده است‌. عقدایی ادامه داد: هرچند این مشکل به طور کامل رفع نشده اما بیش از ۳۰‌درصد مطالبات را پرداخت کرده‌اند و هیچ مشکلی ندارند.

وی با بیان آنکه بیش از ۶۰‌درصد شرکت‌ها در زمان حاضر توسط بخش خصوصی خریداری می‌شود، گفت: البته به تعبیری همه خصوصی هستند و نهاد دولتی برای خرید منع دارد.