سنا- نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در خصوص دلایل ورود سهامداران تازه وارد به بورس و افزایش استقبال از این بازار، گفت: تحولات ایجاد شده در بازار سهام موجب شده تا اعتماد عموم مردم به بورس جلب شود. محمدرضا رهبر با بیان اینکه امسال هم (تا کنون) شاهد بازدهی ۲۰‌درصدی بازار هستیم، ادامه داد: این در حالی است که بورس با کمک سازمان، قدم‌های اساسی را در این راستا برداشته است، برای مثال دوره توقف نمادها کاهش یافته و در رابطه با شفاف‌سازی هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی افزود: همچنین شرکت‌هایی که مقررات بورس را رعایت نکردند از لیست شرکت‌های پذیرفته شده در بازار حذف شدند تا در قانونمند کردن و شفاف‌سازی بازار اقدامات مناسبی صورت بگیرد. در عین حال، شرکت‌ها تلاش کردند تا سود پیش‌بینی شده خود را پوشش دهند و در مجامع نیز گاهی بین ۸۰ تا ۱۰۰‌درصد سود میان سهامداران تقسیم شده که رضایتمندی سهامداران را فراهم

کرده است.

این کارگزار بورس افزود: به علاوه سازمان بورس و اوراق بهادار هم در مورد افزایش سرمایه شرکت‌ها نظارت کافی داشته و در رقیق کردن سهام، دقت لازم انجام شد تا توسعه بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه به درستی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع از لحاظ بازدهی، بورس ما در جهان دارای موقعیتی عالی است، تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود، بورس ایران بالاترین بازدهی را در میان سایر بورس‌ها دارا است. همچنین از لحاظ رشد شاخص، نقدشوندگی و بازده در موقعیت خوبی قرار دارد.

رهبر با مناسب ارزیابی کردن شرایط بازار خاطرنشان کرد: با وجودی که بسیاری از شرکت‌ها، مجامع سالانه خود را برگزار کرده‌اند، اما همچنان شاهد روند رو به رشد شاخص هستیم. دلیل آن هم این است که گزینه سرمایه‌گذاری جایگزینی برای بورس وجود ندارد و نرخ سود بانکی کاهش یافته و بازار پول در جهت تقویت بازار سرمایه حرکت کرده است.

وی نقدینگی وارد شده به بازار را نقدینگی قابل‌توجهی دانست و ابراز داشت: در حال حاضر میزان خرید سهام توسط اشخاص حقیقی بیش از اشخاص حقوقی است و این امر نشان می‌دهد که بورس، بازار مطلوبی برای سهامداران حقیقی است. حجم معاملات افزایش یافته، به طوری که میانگین حجم معاملات روزانه در سال جاری به ۴۵ تا ۵۰‌میلیارد تومان رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه اطلاع رسانی شرکت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یادآور شد: در حال حاضر بورس با شرکت‌هایی که اطلاعات نمی‌دهند، برخورد می‌کند و این قضیه در قانون هم پیش‌بینی شده است و متخلفان از این قانون باید در مراجع قانونی و حقوقی پاسخگو باشند. البته در حال حاضر بیشتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، اطلاعات شفاف، دقیق و به موقعی را ارائه می‌کنند و شاهد هستیم که تغییرات بسیار کمی در پیش‌بینی سود شرکت‌ها ایجاد می‌شود و عملکردهای شرکت با پیش‌بینی‌های اعلامی به بازار سهام مطابقت دارد.

بازار در مسیر صعود

این کارگزار در خصوص آینده بازار گفت: به بازار خوشبین هستم و فکر می‌کنم با توجه به انجام معاملات قراردادهای آتی سهام در بازار، اعتماد مردم به بازار سرمایه افزایش یافته و استقبال از این بازار بیشتر می‌شود.

نایب رییس هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: البته در مقاطعی ممکن است بازار با فراز و فرود‌هایی مواجه شود، اما در مجموع روندی صعودی را در پیش خواهد داشت.