سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت نخستین صندوق زمین و ساختمان را با نام «آسمان شهر اردبیل» صادر کرد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان مطلب فوق افزود: مجوز فعالیت صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل، به دنبال مجوز تاسیس صندوق یاد شده که در تاریخ ۱۱آبان ماه ۸۸ صادر شده‌بود و پس از تکمیل مدارک لازم و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجارتی در تاریخ هشتم دی ماه ۸۸ به عنوان یک موسسه غیرتجاری، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. ایوب باقرتبار گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان از جمله نهادهای مالی هستند که مجوز تاسیس و فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت و تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی افزود: صندوق‌های زمین و ساختمان با هدف تامین مالی برای ساخت یک یا چند پروژه ساختمانی مشخص تاسیس می‌شوند و مجاز به انجام هیچ فعالیت دیگری غیر از ساخت پروژه مورد نظر نیستند و به این ترتیب عمر صندوق تاسیس شده با پایان یافتن ساخت پروژه‌ای که به منظور ساخت آن تاسیس شده‌ است، به اتمام می‌رسد.

وی در مورد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های زمین و ساختمان گفت: به ازای سرمایه‌گذاری افراد در این صندوق‌ها، واحدهای سرمایه‌گذاری صادر می‌شود که این واحدهای سرمایه‌گذاری در هر زمان قابل فروش و انتقال به غیر است. باقرتبار افزود: قرار بر آن است که برای افزایش نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های زمین و ساختمان، علاوه بر بازارگردان پیش‌بینی شده در ساختار فعلی، امکان معامله واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق شرکت فرابورس ایران نیز فراهم شود.باقرتبار در مورد اولین مجوز فعالیت صادر شده با عنوان آسمان شهر اردبیل افزود: مدیر و متعهد پذیره‌نویس این صندوق شرکت تامین سرمایه نوین، مدیر ساخت شرکت تامین مسکن نوید ایرانیان، مدیر ناظر مهندسین مشاور آبادی و نوآوری ساختمان، متولی موسسه مالی و اعتباری عسکریه، بازارگردان آن شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین و حسابرس صندوق موسسه حسابرسی هشیار بهمند است. وی اضافه کرد: زمین پروژه نخستین صندوق زمین و ساختمان در شهر اردبیل و به متراژ ۲,۴۴۳ متر‌مربع قرار دارد و پیش‌بینی زمان ساخت این پروژه ۳۶ ماه به منظور ساخت زیربنای ۳۸,۲۸۵متر مربع با هزینه اجرای بیش از ۴۰۴‌میلیارد‌ریال است.