دنیای اقتصاد- در جلسه ۲۷ تیر ماه هیات پذیرش، اوراق آتی سهام بانک‌های پارسیان و کارآفرین مورد پذیرش قرار گرفت و از هفته آینده قرارداد اوراق آتی سهام رسما در بورس اوراق بهادارآغاز به کار می‌کند.به گفته معاون توسعه و برنامه‌ریزی و دبیر هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، با پذیرش این دو شرکت در جلسه هیات پذیرش و آموزش کاربری سامانه به کارگزاران، از هفته آینده اوراق آتی سهام رسما راه‌اندازی می‌شود.شرایط معاملات اوراق آتی سهام همانند معاملات نقدی و از ساعت ۹ تا ۱۲ بوده و نوسان قیمت آن چهار‌درصد خواهد بود، همچنین کارگزارانی می‌توانند معاملات آتی را انجام دهند که مجوز آتی از سازمان بورس دریافت کرد. آغاز رسمی معاملات فیوچرز سهام از هفته آینده

ایسنا- در جلسه ۲۷ تیر ماه هیات پذیرش، اوراق آتی سهام بانک‌های پارسیان و کارآفرین مورد پذیرش قرار گرفت و از هفته آینده قرارداد اوراق آتی سهام رسما در بورس اوراق بهادارآغاز به کار می‌کند.

علی سنگینیان ـ معاون توسعه و برنامه‌ریزی و دبیر هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار ـ از پذیرش اوراق آتی سهام بانک پارسیان و کارآفرین در هیات پذیرش خبر داد و اظهار کرد: با پذیرش این دو شرکت در جلسه هیات پذیرش و آموزش کاربری سامانه به کارگزاران، از هفته آینده اوراق آتی سهام رسما راه‌اندازی می‌شود. وی افزود: شرایط معاملات اوراق آتی سهام همانند معاملات نقدی و از ساعت ۹ تا ۱۲ بوده و نوسان قیمت آن چهار‌درصد خواهد بود، همچنین کارگزارانی می‌توانند معاملات آتی را انجام دهند که مجوز آتی از سازمان بورس دریافت کرده و تاییدیه بورس داشته باشند. سنگینیان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۵ کارگزار مجوز آتی دریافت کرده‌اند، در مورد سیستم معاملاتی اوراق آتی سهام توضیح داد: سامانه معاملاتی این اوراق به صورت داخلی نوشته شده و از سامانه معاملات بازار نقدی جدا است. به این ترتیب آموزش‌های لازم به کارگزاران داده شده و از دیروز نیز آموزش کاربری سامانه به کارگزاران در محل تالار حافظ آغاز شده است.

معاون شرکت بورس با بیان اینکه مشکلی در سیستم معاملات آتی وجود ندارد، اظهار کرد: تا پایان هفته، کارگزاران باید در بانک‌های عامل حساب باز کرده و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کنند تا زمینه افتتاح رسمی اوراق آتی در هفته آینده فراهم شود. وی از اعلام تاریخ دقیق آغاز معاملات آتی خودداری و اعلام کرد که معاملات اوراق آتی با معامله سهام بانک پارسیان هفته آینده رسما راه‌اندازی می‌شود.

نحوه پذیرش شرکت‌ها برای اوراق آتی سهام

نحوه پذیرش شرکت‌های برای اوراق آتی سهام به این گونه است که نمادها براساس ارزش بازار، سهام شناور، نسبت گردش سهام و تعداد روزهای معاملاتی رتبه‌بندی شده و از چهار رتبه مرحله قبل به ازای هر شرکت به عنوان رتبه معیارهای اساسی، میانگین گرفته می‌شود.

سپس نمادها براساس کمترین تغییرات پوشش سود و کمترین تغییرات پیش‌بینی سود، رتبه‌بندی شده و نمادها براساس رتبه میانگین معیارهای اساسی به ترتیب صعودی مرتب می‌شوند و ۱۰ شرکت برتری که به لحاظ معیار، کمترین تغییرات پوشش سود و کمترین تغییرات پیش‌بینی سود، رتبه‌ کمتر از ۱۰ داشته باشند، انتخاب می‌شوند که در این میان سهام بانک پارسیان به عنوان دارنده‌ رتبه‌ یک در معیارهای فوق انتخاب شد. پس از انتخاب این شرکت، امیدنامه پذیرش اوراق آتی سهام و مشخصات قرارداد آتی سهام بانک پارسیان در بورس مطرح و پس از بررسی‌های لازم، هیات با پذیرش اوراق آتی این شرکت در بازار اوراق مشتقه موافقت کرد. امیدنامه پذیرش اوراق آتی سهام در بازار اوراق مشتقه نشان می‌دهد که تعداد روزهای داد و ستد سهام بانک پارسیان در سال ۸۸، ۲۱۲ روز و تعداد دفعات دادوستد سهام این شرکت شامل معاملات خرد و بلوک ۵۸‌هزار و ۳۷۶ دفعه و تعداد سهام داد و ستد شده شامل معاملات خرد و بلوک ۹۵۴‌میلیون و ۷۲۶‌هزار و ۲۶۷ سهم در سال ۸۸ بوده است. همچنین ارزش بازار این شرکت در پایان سال گذشته ۲۱هزار و ۵۲۸‌میلیارد‌ریال بوده است.

بانک پارسیان پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۸۸ را با سرمایه ۹‌هزار‌میلیارد‌ریال در تاریخ ۱۲ اسفند ۸۸ مبلغ ۴۱۳‌ریال اعلام کرد که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۴۲۳‌ریال و مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده مبلغ ۴۳۵‌ریال محقق شد.

مشخصات قراداد آتی بانک پارسیان

مشخصات قرارداد آتی سهام شرکت بانک پارسیان به این ترتیب است که ناشر آن بانک پارسیان بوده و اندازه قرارداد آتی هشت‌هزار و ۵۰۰ سهم و ماه‌های قرارداد آتی اردیبهشت، تیر، شهریور، آبان، دی و اسفند است.

همچنین دامنه نوسان قیمت روزانه چهار‌درصد بوده و حداقل تغییر قیمت یک‌ریال به ازای هر سهم است. دوره معاملاتی این قرارداد از اولین روز معاملاتی تا یک روز کاری قبل از پایان ماه قرارداد است که در اطلاعیه معاملاتی درج می‌شود، همچنین وجه تضمینی اولیه آن ۲۰‌درصد ارزش پایه قرارداد به صورت نقدی و حداقل وجه تضمینی ۶۰‌درصد تضمین اولیه است.

طبق این گزارش سقف وثیقه قابل دریافت از مشتری اختیاری بوده و به صورت ۲۰‌درصد ارزش پایه قرارداد به صورت نقد یا اسناد مورد قبول کارگزار است. همچنین سقف سفارش ۱۰ قرارداد است و دوره تحویل پس از آخرین روز معاملاتی تا پایان ماه قرارداد خواهد بود.

کارمزد تسویه تحویل این قرارداد نیز به صورت نیم‌درصد ارزش قرارداد بر حسب قیمت تسویه آخرین روز معاملاتی محاسبه می‌شود.