سنا- نتایج قطعی پانزدهمین دوره‌ آزمون‌های مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه شامل اصول مقدماتی و تحلیلگری بورس اوراق بهادار و بورس کالا و همچنین معامله‌گر قراردادهای آتی اعلام شد. ایرج داداشی ‌مهر، کارشناس اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای گفت: آزمون پانزدهم بازار سرمایه در هفتم خرداد سال جاری با شرکت ۱۹۱۱ نفر در تهران و ۶ شهر اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اهواز و کرمان برگزار شد که تعداد ۳۹۲ نفر به صورت قطعی قبول شدند. داداشی مهر افزود: همچنین تعداد ۱۵۲ نفر نیز در دو آزمون اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار و بورس کالا به صورت مشروط (به ارائه سوابق) قبول شدند که کارنامه تمامی شرکت‌کنندگان از تاریخ ۲۷ تیرماه جاری روی تارنمای اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی http://reg.seo.ir قابل مشاهده است. وی گفت: در پانزدهمین دوره‌ آزمون مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه، ۷۴ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در آزمون‌ها شرکت کرده‌ و ۲۱ درصد شرکت‌کنندگان به صورت قطعی قبول شده اند که نسبت به دوره قبل تغییری نداشته است.

وی افزود: در این دوره از آزمون‌ها، ۱۱۲۷ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار، ۳۷۳ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس کالا، ۱۹۶ نفر در آزمون تحلیلگری بورس اوراق بهادار، ۳۵ نفر در آزمون تحلیلگری بورس کالا و ۱۸۰ نفر نیز در آزمون معامله گر قراردادهای آتی حضور داشتند که ۲۲۰ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار، ۸۶ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس کالا، ۴۱ نفر در آزمون تحلیلگری بورس اوراق بهادار، ۷ نفر در آزمون تحلیلگری بورس کالا و ۳۸ نفر در آزمون معامله‌گر قراردادهای آتی به صورت قطعی قبول شدند. همچنین اسامی ۱۰۲ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار و ۵۰ نفر در آزمون اصول مقدماتی بورس کالا نیز به صورت مشروط(به ارائه سوابق) اعلام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نحوه محاسبه حدنصاب قبولی گفت: داوطلبانی در این آزمون‌ها قبول شده‌اند که نخست نمره هر درس آنها مساوی یا بیشتر از نصف میانگین نمره آن درس بود و دوم اینکه نمره کل داوطلب مساوی یا بزرگتر از مجموع میانگین نمرات کل داوطلبان و یک انحراف معیار از نمرات کل بوده است.

داداشی‌مهر تاکید کرد: شرکت‌کنندگان در این آزمون می‌توانند از تاریخ ۲۷ تیرماه با مراجعه به لینک نتایج آزمون پانزدهم به نشانی

http://seo.ir یا تارنمای اداره امور گواهینامه‌های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانی http://reg.seo.ir با وارد کردن شماره رهگیری، کارنامه خود را مشاهده کنند.

وی افزود: در صورتی که شرکت‌کنندگان شماره رهگیری خود را فراموش کرده باشند، می‌توانند با وارد کردن شماره ملی و شماره شناسنامه، شماره رهگیری خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در دو آزمون اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار و بورس کالا به صورت مشروط قبول شده‌اند، با توجه به مصوبه هفتم اسفند ۸۷، کمیته امتحانات، لازم است سابقه خدمت تمام وقت خود را همراه با پرداخت حق‌بیمه به مدت ۲ سال مستمر یا ۳ سال غیرمستمر در محدوده ۶ سال منتهی به تاریخ آزمون و در فعالیت اصلی هر یک از نهادهای سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت فرابورس ایران، شرکت بورس کالای ایران، شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز فعالیت در بورس اوراق بهادار و بورس کالا و سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار حداکثر تا یک‌ماه پس از تاریخ انتشار نتایج آزمون ارائه دهند. کارشناس اداره امور گواهینامه در ادامه گفت: همچنین سوابق افراد مامور به خدمت از سایر نهادها با احراز سایر شرایط پذیرفته می‌شود.

یادآور می‌شود که نصاب اعلام شده فوق، برای کارکنان نهادهای مرتبط بوده و سوابق کارکنان نهادهای غیرمرتبط باید دو برابر نصاب از پیش ‌گفته شده باشد.