حسابدار رسمی شدن به چه قیمت؟

محمدباقر یزدانی خداشهری*

شرحی بر نقد «مرگ همسایه در مراحل حسابدار رسمی شدن»، مندرج در روزنامه دنیای اقتصاد، مورخ ۲/۴/۱۳۸۹ بدون شک بسیاری از دانش‌آموختگان رشته حسابداری اعم از آنهایی که نتوانسته‌اند حدنصاب آزمون حسابدار رسمی را کسب کنند و کسانی که از این مرحله گذر کرده‌اند، هر دو‌گروه، ممکن است انتقاداتی بر نحوه مراحل گزینش حسابدار رسمی به شیوه کنونی داشته و برخی هم پیشنهاداتی نیز داشته باشند. پیشنهاد سخت کردن شرایط حسابدار رسمی شدن، اتفاقا توسط یکی از پیشکسوتان ارزشمند حرفه حسابداری و حسابرسی ارائه شده که زحمات زیادی را هم در حوزه علمی و هم در حوزه عملی برای حرفه حسابداری و حسابرسی در طول سالیان متمادی متحمل شده و به طور قطع بسیاری از دانش‌آموختگان رشته حسابداری و حسابرسی و حتی رشته‌های مرتبط که اکنون دارای درجه علمی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حسابداری هستند با قلم و نوشته‌های این پیشکسوت آشنا و حتی بهره‌مند شده و چه بسا در کتابخانه شخصی خود جایی برای آثار علمی‌اش اختصاص داده‌اند. در این رابطه چند سوال از انتقاد‌کننده دارم: آیا ارجح نبود به‌جای نقد کردن پیشنهاد ارائه شده و دعوت پیشنهاد‌دهنده به آزمون مجدد (با وجود اینکه به طور حتم از توانایی علمی و عملی وی آگاه هستید)، حرمت پیشکسوت حفظ می‌شد و برای بیان نظرات خود در ستون دیدگاه روزنامه دنیای اقتصاد، پیشنهادی برای آسان‌تر شدن آزمون حسابدار رسمی به‌طور علی‌السویه ارائه می‌کردید؟

پیشنهاد سخت‌تر کردن مراحل حسابدار رسمی شدن موجب تیشه زدن به حرفه است یا اعطای گواهینامه حسابدار رسمی بدون آزمون به یک فارغ‌التحصیل دکترای رشته حسابداری که هیچ‌گونه کار عملی نیز انجام نداده است؟

*** آیا واقعا ۱۲ سال کار حسابداری معادل ۶ سال کار حسابرسی تلقی می‌شود؟ با کدام ادله می‌توان معادل‌سازی کرد؟

*** آیا شرط شرکت در آزمون برای رشته‌های مشابه، گذراندن ۱۸ واحد دروس حسابداری، حسابرسی و مدیریت مالی، موجب تضعیف حرفه نمی‌شود؟ آیا واقعا گذراندن درس مدیریت مالی می‌تواند معادل درس حسابرسی یا حسابداری باشد؟

*** از بین آزمون کانون کارشناسان رسمی دادگستری و آزمون جامعه حسابداران رسمی کدامیک به اعتلا و ارتقای دانش حرفه حسابرسی کمک می‌کند؟

*** اگر پیشنهاد‌دهنده سخت کردن شرایط حسابدار رسمی شدن، متهم به انحصار طلبی و تمامیت خواهی است، آیا منتقد پیشنهاد معنون متهم به دریافت جواز کسب، هم‌سنگ دریافت جواز نانوایی و... به منظور صرف ارتزاق و بیزینس نمی‌شود؟

جمله آخر اینکه:

با وجود چنین انتقادی بر نحوه انتخاب حسابدار رسمی، آیا باز هم از پیشنهاد‌دهنده سخت کردن شرایط حسابدار رسمی شدن دعوت به آزمون مجدد می‌کنید و اعتقاد دارید که مرگ همسایه در مراحل حسابدار رسمی شدن پابرجاست.

*کارشناس ارشد حسابداری