مزایده «پتروپارس» مهر ماه برگزار می‌شود

گروه بورس- معاون سازمان خصوصی‌سازی از برگزاری مزایده فروش ۵۱‌درصد از سهام شرکت «پتروپارس» در مهر ماه امسال خبر داد. «سید مهدی عقدایی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از «تعیین تکلیف قطعی زمان عرضه بلوک مدیریتی سهام «پتروپارس» سوال کرده بود»، گفت: ۵۱‌درصد از سهام شرکت «پتروپارس» امسال در فهرست واگذاری‌های ما قرار دارد و مطابق قانون باید تا پایان سال به بخش غیردولتی واگذار شود.

وی افزود: منتظر برگزاری مجمع سهامداران این شرکت تا پایان تیر ماه هستیم تا بتوانیم تصمیمات و شرایط نهایی عرضه را اعلام کنیم.

خرید «پتروپارس» اهلیت «فنی» می‌خواهد

وی در مورد اینکه «آیا خریداران باید اهلیت خاصی را برای خرید این بلوک داشته باشند یا خیر؟» گفت: بله، با توجه به حواشی مزایده پارسال سهام این شرکت، هیات واگذاری شرط احراز «اهلیت فنی» را برای متقاضیان خرید این بلوک تعیین کرده که در شرایط فروش هم قید می‌شود.

«عقدایی» در مورد قیمت پایه هر سهم این بلوک گفت: شرایط تازه‌ای برای قیمت پایه و سپرده شرکت در مزایده تعیین شده که طی روزهای آینده نهایی و به بازار اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال خرد شدن این بلوک در چند بلوک وجود دارد یا خیر؟» گفت: مصوبه واگذاری «پتروپارس» برای بلوک ۵۱‌درصدی صادر شده و با توجه به ارزش مدیریتی بالای این مقدار سهام مشمول واگذاری، تصمیمی برای عرضه در قالب بلوک‌های کوچک‌تر وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که «موضع شما در مورد سخنان مدیرعامل «پتروپارس» که معتقد است عرضه سهام این شرکت نباید به این زودی‌ها انجام شود، چیست؟» گفت: عرضه‌های اصل۴۴ متولی دارد و تنها سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری هستند که می‌توانند بسته به شرایط و موقعیت بازار و همچنین فضای کلی اقتصاد، اقدام به عرضه سهام خاصی کنند. بنابراین اظهارنظرهای غیر از متولیان واگذاری، وجاهت ندارد.

تا اطلاع ثانوی خریدار نداریم

از سوی دیگر مدیرعامل «پتروپارس» در گفت‌وگو با «فارس» خصوصی شدن این شرکت را زمان‌بر خوانده است.

«غلامرضا منوچهری» گفت: کمیته واگذاری متشکل از نمایندگان بخش دولتی، اتاق بازرگانی و مجلس مجاب شده‌اند که باید روی ظرفیت فنی، مالی و بین‌المللی خریدار پتروپارس به تفاهم برسند و به نظر نمی‌رسد به این زودی چنین خریداری پیدا شود.

وی با بیان اینکه شرکت پتروپارس بالغ بر دو سال است که در لیست واگذاری قرار دارد و شامل مقررات شرکت‌های در حال واگذاری می‌شود، اظهار داشت: یک مرحله مزایده برای واگذاری به صورت بلوک ۵۱‌درصدی به بخش خصوصی انجام شد که متاسفانه مزایده به دلیل عدم رعایت مقررات مزایده و مشکلی که شرکت برنده داشت، باطل شد و پس از آن نیز تجدید مزایده به تاخیر افتاده است.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش پتروپارس در پروژه‌های استراتژیک کشور و همین طور مبادلات بین‌المللی این شرکت و این مساله که پتروپارس به عنوان شرکتی وابسته به شرکت نفت در سطح بین‌المللی ایفای نقش می‌کند، طبیعتا نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر بخش خصوصی مناسب و کارآمد و با بنیه اقتصادی و مدیریتی قوی نتواند پتروپارس را تصاحب کند، این بازوی ملی صدمه خواهد دید.

مدیرعامل پتروپارس با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت نفت به این مساله معترف است و خصوصی‌سازی را نیز مجاب کرده زمانی مزایده انجام شود که خریداران صاحب صلاحیت مالی و فنی وجود داشته باشد.

واگذاری سه شرکت به صورت مزایده

سهام شرکت‌های فولاد زاگرس، پایانه احداث و آهنگری پودر مشهد از طریق مزایده به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ما، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد، در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و مقررات مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴، سهام شرکت‌های یاد شده را پس از کسر سهام ترجیحی حداکثر معادل ۵‌درصد سهام عرضه شده، از طریق مزایده در تاریخ ۲۹/۴/۸۹ واگذار کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی، ۴۹‌درصد از سهام قابل واگذاری شرکت فولاد زاگرس معادل ۱۸‌میلیون و ۶۲۰هزار سهم به قیمت پایه هر سهم ۱۵۳۲ریال را به ارزش ۳۰‌میلیارد و ۲۷‌میلیون و ۲۰۰هزار ریال به صورت ۱۰‌درصد نقد و بقیه در اقساط ۶‌ساله در این مزایده واگذار خواهد شد.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده مقررات ۴۵‌درصد از سهام شرکت پایانه احداث معادل ۳۴‌میلیون و ۲۰۰ هزار سهم با قیمت پایه هر سهم ۱۵۰ ریال به ارزش کل ۵‌میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال به صورت ۳۰‌درصد نقد و بقیه در اقساط دو ساله واگذار شود. به گزارش خبرنگار ما، شرکت آهنگری پودر مشهد، دیگر شرکتی است که قرار است ۴۰‌درصد سهام آن از طریق مزایده سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود.

بر این اساس تعداد ۱۱‌میلیون و ۳۹۹هزار و ۸۱۰ سهم شرکت یاد شده به قیمت پایه هر سهم ۲۳۲ریال به ارزش ۲ میلیارد و ۷۸۳میلیون و ۹۵۳هزار و ۶۰۰ریال به صورت ۵۰‌درصد نقد و بقیه در یک قسط ۶ ماهه واگذار خواهد شد. یادآور می‌شود قیمت‌های یاد شده قیمت پایه هر سهم است که در صورت ارائه پیشنهادهای بالاتر، بالاترین قیمت‌های پیشنهادی در مبنای معامله خواهد بود.

از سوی دیگر متقاضیان باید پیشنهادهای خود را تا پایان وقت اداری روز دوشنبه به تاریخ ۲۸/۴/۸۹ به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند. یادآور می‌شود شرایط دیگر مزایده از طریق سایت سازمان خصوصی‌سازی به آدرس اینترنتی www.ipo.ir قابل دسترسی است.