فارس- دبیرکل کانون کارگزاران بورس گفت: بورس‌های بزرگ به جای محدودیت نوسان شاخص با مکانیزم‌های خودکار کنترل می‌شوند. حسین خزلی خرازی افزود: برخلاف بورس ایران که دارای دامنه نوسان است، بورس‌های بزرگ دنیا هیچ محدودیتی در دامنه نوسان ندارند و فقط برای روند شاخص حساسیت‌هایی وجود دارد که به طور خودکار اعمال می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت دامنه نوسان سهام در دیگر بورس‌ها اظهار داشت: برخلاف بورس ایران که از سال ۷۵ به این سو دارای دامنه نوسان حداکثر ۵‌درصدی است، بورس‌های بزرگ دنیا که ۱۰۰ برابر بورس ایران‌گردش معاملات دارند، هیچ محدودیتی در دامنه نوسان ندارند و فقط برای روند شاخص حساسیت‌هایی وجود دارد که به طور خودکار اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در اکثر بازارهای سهام دنیا مکانیزم نظارت بر شاخص به این صورت است که در صورت بالاو پایین شدن غیرطبیعی شاخص، چرخه معاملات کل بازار یا معاملات شرکت‌های بزرگ و موثر بر شاخص به طور خودکار و بدون دخالت دست متوقف می‌شود. این رویه پنج‌شنبه دو هفته گذشته در بورس نیویورک مشاهده شد. به گفته خرازی، مقام ناظر بورس نیویورک از طریق دستورالعمل و به‌کارگیری مکانیزمی خودکار، بر روی شاخص نظارت داشته و محدودیتی برای دامنه نوسان قیمت سهام شرکت‌ها اعمال نمی‌کند.

این مقام مسوول ادامه داد: این رویه که رویه‌ای درست و در راستای ایجاد بازاری به معنای واقعی سهام است، اخیرا مورد توجه و به‌کارگیری بورس‌های مالزی و ترکیه قرار‌گرفته و جایگزین دامنه نوسان ۱۵‌درصد مثبت و منفی در هرنشست معاملاتی این بورس‌ها شده است. خرازی در پایان گفت: مشکلات زیرساختاری، پایین بودن سهام شناورآزاد، عدم امکان ارسال مستقیم سفارش‌ها خرید و فروش از سوی سرمایه‌گذاران و نقد شوندگی اندک بازار سهام کشور، موجب شد تا مسوولان بازار سرمایه با هدف جلوگیری از تکرار وقایع تابستان ۸۳، در آن زمان دامنه نوسان را از ۵ به ۲‌درصد کاهش دهند.