گروه بورس- در پی واگذاری بلوک‌های ۵‌درصدی سپرده‌گذاری مرکزی توسط سازمان بورس در فرابورس، بانک ملی ایران نیز به زودی سهام مازاد خود را در این شرکت عرضه می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، طبق قانون بازار اوراق بهادار، هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیشتر از ۵‌درصد از سهام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را در اختیار داشته باشد. بر همین اساس سازمان بورس طی یک ماه اخیر سه بلوک ۵‌درصدی را با قیمت ۳۱۶تومان عرضه کرد و رقابت بر سر بلوک ۳/۱‌درصدی این سازمان نیز در جریان است که با رقابت سه خریدار، قیمت هر سهم آن به ۳۵۲تومان رسیده است.

مدیر بازار فرابورس با اشاره به این مطلب افزود: صندوق کارکنان بانک‌ها، خریدار یکی از این سه بلوک بود و ۱۰‌درصد مابقی نیز از سوی کارگزاری‌های بانک‌های مختلف خریداری شد؛ اما توزیع سهام باید طوری باشد که بر اساس قانون سهم هر کدام از شخصیت‌های حقوقی از ۵‌درصد بیشتر نشود.

محمدتبار همچنین در مورد سهام باقیمانده سازمان بورس در شرکت سپرده‌گذاری گفت: احتمالا بخشی از سهام سازمان بورس به قیمت میانگین معاملات قبلی در فرابورس عرضه می‌شود و بخش دیگری از این سهام نیز به بورس کالا واگذار خواهد شد. محمد تبار در مورد سهام مازاد بانک ملی در سپرده‌گذاری خاطرنشان کرد: در صورتی که بانک ملی قصد واگذاری سهام خود را داشته باشد، باید اول درخواست خود را به کمیته عرضه فرابورس ارسال کند و این کمیته پس از بررسی درخواست ۵ روز کاری زمان لازم دارد تا اطلاع‌رسانی این موضوع در فرابورس صورت گیرد. محمدتبار افزود: کمیته عرضه در خصوص قیمت‌گذاری دخالتی نمی‌کند و بانک ملی قیمت مورد نظر خود را برای عرضه اعلام خواهد کرد و فقط ممکن است ما توصیه‌‌هایی را در این زمینه داشته باشیم. این در حالی است که طبق اساس‌نامه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تعداد ۵‌میلیون سهم از مجموع سهام سازمان بورس و اوراق بهادار ممتاز بوده و امتیاز آن عبارت است از اینکه در مجامع عمومی عادی برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره همواره سه‌عضو از پنج عضو هیات‌مدیره توسط سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب و تعیین می‌شوند. در همین حال مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفت‌وگو با «ایسنا» به فروش ۱۵‌درصد از سهام این شرکت در فرابورس اشاره کرد و در مورد تغییر هیات‌مدیره و مدیرعامل گفت: تغییرات هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی منوط به درخواست حداقل ۲۰‌درصدی سهامداران برای تشکیل مجمع عادی به طور فوق‌العاده است که اگر این مجمع برگزار شود و هیات‌مدیره را تغییر دهد، مدیرعامل مجددا انتخاب می‌شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر سهم ۳/۱‌درصدی سازمان بورس در حال عرضه است و در حال مذاکره هستیم که بانک ملی نیز ۹‌درصد از سهام مازاد خود را واگذار کند که این واگذاری به زودی انجام می‌شود.