سنا- مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: از این پس، فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری بدون اخذ مجوز از سازمان بورس، غیرقانونی است. ایوب باقرتبار با اشاره به اینکه مشاوران سرمایه‌گذاری می‌توانند در خواست خود را برای اخذ مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند، افزود: پیش از این آیین‌نامه مشاوره و سبدگردانی به تصویب شورای بورس رسیده بود که بر اساس آن مجوز سبدگردانی تنها به شرکت‌های کارگزاری اعطا می‌شد، اما با تصویب این دستورالعمل به هر متقاضی دارای شرایط، مجوز تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری یا مجوز مناسب مشاور سرمایه‌گذاری اعطا می‌شود. باقرتبار در پاسخ به این سوال که چه خلأیی در بازار موجب تهیه چنین دستورالعملی شد؟ گفت: نیاز بازار سرمایه به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و اینکه فعالان بازار بتوانند از مشاوره افراد با صلاحیت و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار استفاده کنند، باعث تصویب این دستورالعمل شد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی تصریح کرد: با تصویب این دستورالعمل کلیه افرادی که متقاضی ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری هستند، باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند. البته سازمان بر عملکرد آنها نظارت دارد که بر این اساس، شرکت‌ها نیز باید شرایطی را از لحاظ امکانات فیزیکی، نیروی انسانی، اعضای هیات‌مدیره، نرم‌افزارهای مربوطه و حداقل سرمایه رعایت کنند.

باقرتبار با بیان اینکه شرکت‌های زیادی تحت عنوان مشاوره یا حتی بدون اشاره چنین نامی در عنوان خود، اقدام به انجام این کار می‌کنند، تاکید کرد: پس از تصویب این دستورالعمل، چنانچه شرکت‌ها مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت نکنند، فعالیت آنها جرم محسوب شده و طبق بند یک ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار از یک تا شش ماه حبس تعزیری دارد. همچنین به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از این چنانچه شرکتی بدون اخذ مجوز مبادرت به مشاوره کند، بر اساس ماده ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است، مدارک و مستندات را‌گردآوری و به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاکی پیگیری کند.

باقرتبار در پاسخ به این سوال که شرکت‌هایی که تاکنون به ارائه تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری می‌پرداختند، چگونه باید برای اخذ مجوز اقدام کنند؟ ابراز داشت: با سه‌‌گروه از شرکت‌ها مواجه هستیم.‌گروه نخست شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی هستند که مقررات آنها در حال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه‌گروه دوم، شرکت‌های مشاور هستند که در کنار استفاده از اطلاعات موجود شرکت‌ها، اقدام به تحلیل، پیش‌بینی آینده و توصیه به خرید و فروش سهام می‌کنند، خاطرنشان کرد: با تصویب دستورالعمل مربوطه، باید مجوز لازم را از سازمان دریافت کنند و به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا فعالیت آنها بدون مجوز، جرم محسوب می‌شود.

باقرتبار ادامه داد:‌گروه سوم هم شرکت‌های سبدگردان هستند که قراردادی را با سرمایه‌گذار منعقد کرده و اقدام به خرید و فروش سهام در بازار می‌کنند که دستورالعمل مربوط به آنها در حال نهایی شدن است و تا هفته آینده نهایی و ابلاغ می‌شود.

وی افزود: هرچند بحث سبدگردان پیش از این نیز مطرح بود، اما تنها مختص شرکت‌های کارگزاری بود که با تصویب مقررات جدید، کلیه افراد متقاضی می‌توانند پس از اخذ مجوز از سازمان این خدمات را ارائه دهند. باقرتبار ابراز داشت: طی این فرآیند کلیه شرکت‌هایی که با این نام یا بدون آن و در عمل به ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری می‌پردازند، باید نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه مشاوره سرمایه‌گذاری ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: توصیه به خرید و فروش یا نگهداری اوراق بهادار، ارائه تحلیل و بولتن به سرمایه‌گذاران، اظهار نظر درباره ارزش اوراق بهادار و اظهار نظر درباره روند قیمت اوراق بهادار یا عرضه و تقاضا در آینده، نیازمند اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص هزینه پرداختی شرکت‌ها برای اخذ مجوز گفت: در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار هزینه‌ای را بابت اعطای مجوز یا نظارت بر آنها دریافت نمی‌کند، البته ممکن است با تصویب شورای بورس در آینده، مبلغی برای صدور مجوز یا تمدید آن یا نظارت بر شرکت‌ها دریافت شود. وی تصریح کرد: متقاضیان به سه‌گروه تقسیم‌بندی می‌شوند. ‌گروه نخست متقاضی تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هستند که باید مجوز تاسیس و فعالیت را از سازمان اخذ کنند. گروه دوم هم شرکت‌هایی هستند که تعدادی مجوز از جمله کارگزاری و... داشته و در نظر دارند تا مشاوره سرمایه‌گذاری را به آن اضافه کنند. وی افزود:‌گروه سوم نیز آنهایی هستند که در نظر دارند به شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تبدیل شوند و فعالیت دیگری دارند که برای همگی آنها پیش‌بینی‌هایی در نظر‌‌گرفته شده و مجوز اعطا می‌شود.