مهر- معاون بازار برق ایران با بیان جزئیات جدید از راه‌اندازی بورس برق، اعلام کرد شرکت تامین سرمایه بورس برق به زودی آغاز به کار می‌کند. رضا ریاحی با اعلام جزئیات جدید از راه‌اندازی بورس برق گفت: شرکت مدیریت شبکه برق ایران، مجموعه هماهنگی‌هایی را با سازمان بورس اوراق بهادار انجام داده و موافقت نامه اصولی راه‌اندازی بورس برق را اخذ کرده است.

وی تصریح کرد: سهامداران شرکت بورس برق ایران، بیشتر شرکت‌های غیردولتی هستند. به همین منظور توافقنامه ای با یکی از شرکت‌های تامین سرمایه منعقد شده که طی آن، شرکت تامین سرمایه بر اساس مستنداتی که به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده، نسبت به اخذ مجوز رسمی راه‌اندازی بورس اقدام خواهد کرد. به گفته ریاحی، به دنبال آن با پذیره‌نویسی از شرکت‌ها، حداکثر با سهم ۵/۲‌درصد نسبت به پذیره‌نویسی و راه‌اندازی شرکت بورس برق ایران اقدام خواهد شد.

ریاحی ادامه داد: نرم‌افزار کامپیوتری این امر نوشته شده است تا بتوان به صورت تالار الکترونیکی، معاملات را شکل داد. بر این اساس، به زودی معاملات دو جانبه برای بازیگران فعلی بازار برق شکل‌دهی خواهد شد تا آنها بتوانند با روند فعالیت بورس برق آشنا شده و زمانی‌که بورس برق به صورت رسمی راه‌اندازی شد، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را کسب کرده باشند.

مردم هم می‌توانند سهامدار باشند

ریاحی گفت: در اساسنامه پیش‌بینی شده است تا اشخاص حقیقی نیز بتوانند تا سقف ۵/۲‌درصد، سهامدار بورس برق باشند. اگر اساسنامه به شکلی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم تصویب شود، بخشی از سهام می‌تواند به صورت عرضه به اشخاص حقیقی باشد. در این نوع عرضه با توجه به اینکه هریک از سهامداران شرکت بورس برق ایران حداکثر ۵/۲‌درصد سهام را خواهند داشت، احتمال اینکه سهامداری بخواهد در روند فعالیت بورس برق اختلال ایجاد کند، منتفی است.

وی ادامه داد: در بیشتر موارد هیات‌مدیره بورس برق تعیین‌کننده خواهند بود که البته مجموعه فعالیت آنها نیز تحت نظارت شورای عالی بورس برق در کشور صورت خواهد‌گرفت.