فرابورس؛ خانه جدید اخراجی‌های بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیرعامل فرابورس ایران از برنامه پذیرش شرکت‌های خارج شده از بورس در OTC خبر داد. مصطفی امیدقائمی روز گذشته در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه شایعات مربوط به ورود نورد و لوله اهواز به فرابورس صحت دارد یا خیر، گفت: شرکت نورد و لوله اهواز طبق ماده ۴۱ باید برگه سهام خود در زمان حضور در بورس را جمع‌آوری کند و پس از آن می‌تواند با برگه سهام جدید در فرابورس معامله شود و ۷۸ شرکتی که از بورس خارج شده‌اند نیز می‌توانند با استفاده از این شرایط در فرابورس پذیرش شوند.

وی اضافه کرد: فرابورس می‌تواند محلی برای معامله سهام شرکت‌های خارج شده از بورس باشد و عرضه سهام این شرکت‌ها در فرابورس به صورت تدریجی باید انجام پذیرد.

زاگرس ۴ خریدار دارد

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه از حضور و رقابت تنگاتنگ ۴‌گروه برای خرید بلوک ۱۶‌درصدی پتروشیمی زاگرس سخن گفت. مصطفی امیدقائمی در مورد عرضه سهام پتروشیمی زاگرس گفت: روز گذشته نخستین عرضه مزایده‌ای سازمان خصوصی‌سازی با بلوک ۱۶‌درصدی شرکت پتروشیمی زاگرس انجام شد که طی آن قیمت پایه ۴۸۰تومانی این بلوک در پی رقابت ۴‌گروه با ۸۰‌درصد افزایش به ۸۶۲تومان رسید. وی افزود: رقابت بر سر خرید ۳۸۳میلیون و ۹۹۹هزار سهم پتروشیمی زاگرس امروز با آخرین قیمت رقابت شده (۸۶۲تومان) ادامه پیدا خواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که خریداران بلوک زاگرس چه کسانی هستند؟ گفت: خریداران بلوک مزبور در خرید خود جدی هستند و نحوه رقابت در روز اول نیز این موضوع را نشان می‌دهد.

سهام ۱۰میلیون تومانی پردیس در بورس

او عرضه ۴۹‌درصد از سهام پتروشیمی پردیس را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز ۴۹‌درصد از سهام پتروشیمی پردیس با قیمت هر سهم ۱۰میلیون‌تومان و در مجموع به ارزش ۴۹۰میلیارد‌تومان در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.

به گفته وی، روز دوشنبه بلوک ۴۹‌درصدی حمل‌ونقل ریلی نیرو به ارزش ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون‌تومان و همچنین ۱۰۰درصد از سهام‌گروه هتل‌های هما به ارزش ۵۲۱میلیارد‌تومان و به قیمت هر سهم ۲۶‌هزار و ۵۹‌ریال عرضه می‌شود و ادامه عرضه‌های مزایده‌ای خصوصی سازی در فرابورس نیز با عرضه سهام شرکت‌های فولاد ریل جنوب و سمند ریل انجام خواهد شد. مدیرعامل فرابورس، بازار سوم OTC را شبیه بورس اوراق عنوان کرد و افزود: در این بازار که قرار است عرضه‌های جدید خصوصی‌سازی را تجربه کند، سازمان خصوصی‌سازی بعد از دریافت مدارک اتاق پایاپای و خارج از پایاپای و همچنین واریز وجه نقد معاملات، متعهد می‌شود که نقل و انتقال سهام را انجام دهد.

صف‌آرایی خریداران برای بلوک دوم CDS

وی در مورد سرنوشت بلوک دوم ۵‌درصدی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: بعد از معامله بلوک ۵‌درصدی سپرده‌گذاری مرکزی در هفته گذشته، بلوک ۵‌درصدی دوم این شرکت با قیمت ۲۷۲۰ریال دیروز عرضه و با حضور و رقابت ۴‌گروه از متقاضیان مواجه شد.

حمایت فرابورس از بورسی شدن «دی»

وی با اشاره به برخی اخبار منتشره در مورد پذیرش بیمه دی در بورس گفت: این شرکت به تازگی از بورس درخواست پذیرش کرده است و ما امیدواریم که شرایط پذیرش در بورس تهران برای این شرکت بورسی محرز شود و از این موضوع خوشحال خواهیم شد و از این تصمیم مسوولان شرکت حمایت می‌کنیم.

فرابورس ۱۵مهمان جدید دارد

وی ارزش کنونی بازار فرابورس را بالغ بر ۳۵۰میلیارد‌تومان ذکر کرد و افزود: شرکت‌های سیمان سبزوار با سرمایه ۴۰میلیارد‌تومان، آلومینای ایران با سرمایه ۲۰۰میلیارد‌تومان و فولاد صبا نور از جمله شرکت‌هایی هستند که مراحل پذیرش در فرابورس را می‌گذرانند و پیش‌بینی ما پذیرش ۱۰ تا ۱۵شرکت تا پایان سال جاری در فرابورس ایران است.

OTC در حافظ می‌ماند

قائمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شرکت فرابورس در سال مالی ۸۸ چقدر سود محقق کرده است؟ گفت: این شرکت در سال ۸۸ سود ۱۹۶ریالی محقق کرد که پیشنهاد هیات‌مدیره تقسیم ۸۰ریال سود در مجمع است. او در خصوص خرید ساختمان جدید توسط فرابورس گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای خرید ساختمان نداریم، چرا که امکانات فعلی کفایت نیاز ما را می‌کند و شاید تنها چند طبقه دیگر در ساختمان بورس اجاره کنیم.

عرضه اوراق جدید در خارج از بورس

مدیرعامل شرکت فرابورس دربخش دیگری از اظهارات خود به برنامه عرضه دو اوراق مشارکت به ارزش ۳۰۰‌میلیاردتومان در دو ماه آینده اشاره کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کارمزد فرابورس در معاملات مزایده‌ای چقدر است؟ گفت:‌ سقف کارمزد شرکت فرابورس از معاملات عمده ۳۰‌میلیون‌تومان و معادل یک‌درصد از ارزش کل معاملات است.

امیدقائمی به مزیت‌های عرضه مزایده‌ای در فرابورس اشاره کرد و گفت: وجود شرایط حضور متقاضیان خرید در فضایی مشابه بورس اوراق بهادار، معاملات شفاف، اطلاع‌رسانی بهینه و کاهش مالیات نقل و انتقال از ۴‌درصد به نیم‌درصد ارزش فروش سهام از جمله مزایای عرضه‌های مزایده‌ای در بازار فرابورس است.

به گفته وی، در شرکت فرابورس در میان شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش در فرابورس را دارند، بنگاه‌‌های وابسته به شرکت‌های مادر تخصصی مانند سازمان گسترش و ایمیدرو و همچنین نیروگاه‌ها قرار دارند، این درحالی است که واگذاری نیروگاه‌ها به دو شکل فروش اموال که به صورت دارایی هستند و همچنین عرضه سهام ۱۰ شرکت نیروگاهی انجام خواهد شد.

درخواستی از استقلال و پرسپولیس نداریم

امید قائمی در رابطه با پذیرش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نیز توضیح داد: واگذاری این باشگاه‌ها به عهده سازمان تربیت بدنی و همچنین سازمان خصوصی‌سازی است که هنوز درخواستی برای پذیرش و عرضه تدریجی سهام یا عرضه مزایده‌ای نشده است.

عرضه یک شرکت ۱۰هزار تومانی

وی در ادامه شرکت گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی را دیگر شرکتی عنوان کرد که در فرابورس به صورت مزایده‌ای عرضه خواهد شد و گفت: قیمت هر سهم این شرکت یک ریال و ارزش آن ۱۰‌هزار تومان است.

طراحی دماسنج فرابورس پس از ...

مدیرعامل فرابورس در پایان از طراحی شاخص OTC بعد از پذیرش ۱۰۰ شرکت در این بازار سخن گفت و افزود: پس از آن که شمار شرکت‌های حاضر در فرابورس به عدد ۱۰۰رسید، شاخصی برای این بازار طراحی می‌شود که به طور قطع این شاخص مختص بازار اول و دوم فرابورس خواهد بود و بازار سوم با توجه به عرضه‌های عمده نیاز به شاخص ندارد.