تحلیل وضعیت جاری بورس تهران
راهکارهای افزایش حجم معاملات
دنیای اقتصاد- بازار داد و ستد سهام امروز (یکشنبه) پس از یک روز تعطیلی ابتدای هفته در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که در بازارهای جهانی روند افت قیمت‌ها در انتهای هفته گذشته شدت گرفت و اکثر مواد خام کف‌های قیمتی جدیدی را شناسایی کردند.در بازار جهانی انتشار آمار ایجاد شغل جدید در ایالات‌متحده آمریکا، نگرانی از وضعیت حوزه یورو و کاهش رشد اقتصادی چین سبب شد تا بهای مواد خام افت چشمگیری را شاهد باشد.

جنب پل حافظ
خودنمایی بازارهای جهانی در بورس تهران
گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام امروز (یکشنبه) پس از یک روز تعطیلی ابتدای هفته در شرایطی فعالیت خود را از سر می‌گیرد که در بازارهای جهانی روند افت قیمت‌ها در انتهای هفته شدت گرفت و اکثر مواد خام کف‌های قیمتی جدیدی را شناسایی کردند.
در بازار جهانی انتشار آمار ایجاد شغل جدید در ایالات‌متحده آمریکا، نگرانی از وضعیت حوزه یورو و کاهش رشد اقتصادی چین سبب شد تا بهای مواد خام افت چشمگیری را شاهد باشد. در ایالات‌متحده آمار اشتغال جدید این کشور که انتظار می‌رفت در حد 513 هزار شغل باشد به میزان 431 هزار شغل گزارش شد تا انتظارات از روند بهبود اقتصادی این کشور کاهش پیدا کند.
در همین حال در حوزه یورو جایی که یونان، اسپانیا و پرتغال در گیر بحران بدهی‌ها بودند، آمار نگران‌کننده‌ای از وضعیت اقتصادی مجارستان نیز منتشر شده است که همین امر نگرانی‌ها را افزایش داده است. در اقتصاد چین نیز سرعت رشد اقتصادی این کشور کاهش یافته و تلاش‌های این کشور برای جلوگیری از بروز بحران در ساختار بانکی و بخش ساخت‌وساز این کشور از سرعت رشد این کشور کاسته است. در نتیجه این تحولات ارزش یورو در برابر دلار ایالات‌متحده آمریکا به کمتر از ۲/۱ کاهش یافت که در ۴سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
بهای فلزات نیز کف‌های جدیدی را شناسایی کرده‌اند. بهای مس در شرایطی که موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در حد 474 هزار تن (کمترین سطح از دسامبر سال گذشته) را شاهد بوده، به رقم 6 هزار و 450 در بورس فلزات لندن کاهش یافته که در 7 ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. بهای روی و سرب نیز به ترتیب کف‌های 10 ماهه و یک ساله خود را در قیمت‌های یک هزار و 665 دلار و یک هزار و 621 دلار در هر تن تجربه کرده است. بهای آلومینیوم نیز در حد یک هزار و 915 دلار ثبت شده است که در 8 ماهه گذشته بی‌سابقه بوده است. در همین حال در بازار چین به عنوان بازار مرجع سنگ‌آهن نیز موجودی انبارهای این کشور به 70 میلیون تن رسیده است.
این در حالی است که به دلیل بهای بالای سنگ‌آهن و کاهش بهای فولاد و رکود در بازار فروش محصولات فولادی، شرکت‌های کوچک تولیدکننده فولاد در بخش‌های مختلف چین، تولید خود را متوقف می‌کنند.با توجه به این شرایط انتظار می‌رود بهای سنگ‌آهن نیز همچنان رو به کاهش بگذارد. بهای بیلت فولاد نیز در بازار مدیترانه و جنوب شرق آسیا در حد ۴۳۰ دلار در هر تن رقم خورده است. در پی این شرایط شاخص بالتیک نیز به سه هزار و ۸۴۴ واحد کاهش یافته است. کارشناسان بازار شرایط کنونی بازار جهانی را به‌رغم بروز وضعیت نامناسب برای برخی از صنایع و شرکت‌های وابسته برای گروه دیگری از شرکت‌های تاثیرپذیر در جهت مثبت از افت ارزش یورو و افزایش بهای دلار به حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ریال (۵ درصد افزایش ارزش) می‌توان به شرکت‌های دارای صادرات به خصوص در بخش پتروشیمی که بهای فروش آنها به دلیل ثبات بهای نفت و گاز افت کمی را تجربه کرده است، اشاره کرد. در همین حال شرکت‌های دارای واردات سنگین می‌توانند سود مناسبی را از محل کاهش ارزش یورو شناسایی کنند.
در کنار بحث بازارهای جهانی معامله‌گران در مسائل سیاسی شاهد تداوم رایزنی برای تصویب قطعنامه تحریم جدید علیه کشورمان هستند، هر چند که بحران اقتصادی در اروپا و بحران سیاسی در منطقه خاورمیانه و شبه جزیره کره شانس تصویب این قطعنامه را کاهش داده است.در همین حال در صحنه سیاسی داخلی شرایط انتظاری حاکم است.در شرایط اقتصادی توسعه شمار استان‌های اجرای آزمایشی از سه به 16 استان، حضور این طرح را در صحنه اقتصاد کشور پررنگ تر ساخته است. نگرانی از نتایج اجرای این طرح که در هفته گذشته موضوع برخی از مناظرات بوده، سبب شده است برداشت‌ها از نتایج این طرح به یکی از مشغولیات معامله‌گران تبدیل شود.
در صحنه اقتصاد کشور بحث تغییرات در بانک مرکزی پس از چند بار تکذیب، اینک با بحث بازنشستگی دکتر بهمنی مجددا مطرح شده است که می‌تواند بخش بانکی کشور و سیاست‌های ارزی و پولی کشور را متاثر کند.
در درون بازار سرمایه روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد برگزاری نخستین جلسه آموزشی برای راه‌اندازی معاملات آتی سهام بودند که این مساله با استقبال معامله‌گران مواجه شد. حذف حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان شرکت‌ها که می‌تواند نقد شوندگی بازار را افزایش بدهد از نتایج مثبت اجرای قراردادهای آتی خواهد بود. در همین حال تلاش برای راه‌اندازی معاملات اینترنتی (حتی اگر در گام‌های اولیه به مشتریان حقوقی عمده محدود شود) نیز می‌تواند برای بازار سرمایه یک گام بلند به جلو باشد که فضای متفاوتی را برای شرکت‌های کارگزاری و معامله‌گران عمده بازار ایجاد می‌کند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه با ثبت رشد 4/73 واحدی شاخص، شرایط مثبتی را پشت سرگذاشت. هر چند که معامله‌گران با توجه به تعطیلی روز شنبه در انتظار بازاری رکودی با حجم کم بودند، اما شرایط متفاوت از برداشت اولیه رقم خورد تا معامله‌گران شرایط مناسبی را تجربه کنند.در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تلاش بخش خدمات بورس برای صدر نشینی بازار بودند. در این بخش نماد مخابرات و نمادهای گروه مالی شاهد رشد ارزش و بعضا صفهای خرید بودند که این امر سبب گرایش بازار به این بخش شد.
در نماد مخابرات سنگین‌ترین صف خرید بازار در این نماد تشکیل شد تا این نماد از مجمع برگشته به سرعت افت قیمتی ناشی از تقسیم سود نقدی را جبران کند.در گروه بانکی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد تشکیل صف خرید برای بانک پارسیان بودند. معامله‌گران در انتظار ارائه حق‌های استفاده نشده افزایش سرمایه بانک پارسیان هستند. معامله و ثبت افزایش سرمایه بانک پارسیان راه را برای برگزاری مجمع این بانک باز خواهد کرد.
در همین حال مجمع هفته گذشته بانک کارآفرین همچنان توجه کارشناسان را به سوی خود جلب کرده است. سخنان دکتر عقیلی مدیرعامل سابق بانک کارآفرین که اینک پست خود را به دکتر سیف واگذار می‌کند مبنی بر احتمال تحقق 800ریال سود در سال جاری و فروش سهام وی در این بانک مهم‌ترین مسائلی است که پیش روی کارشناسان بازار قرار دارد.در گروه بانکی رقابت بر سر بلوک 5 درصدی بانک صادرات روز چهارشنبه نیز ادامه یافت تا قیمت پایه این بلوک به مرز یک هزار و 900ریال برسد.در گروه بیمه‌ای نیز معامله‌گران در انتظار بازگشایی نماد بیمه البرز پس از تعدیل اخیر هستند.در گروه شرکت‌های چند رشته‌ای، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد توقف نماد سرمایه‌گذاری بانک ملی برای تعدیل سود از محل تقسیم فوق‌العاده پتروشیمی اراک بودند. در همین حال توسعه ملی نیز در پایان معاملات برای تعدیل از همین محل متوقف شد. در این گروه امروز (یکشنبه) بلوک 16 درصدی زاگرس راهی بازار سوم فرابورس می‌شود تا احتمالا شاهد رقابتی سخت باشد. خرید این بلوک که در صورت عدم خرید به عنوان رد دیون به ساتا واگذار خواهد شد برای سرمایه‌گذاری غدیر شرکت زیر مجموعه ساتا که مالک 34 درصد زاگرس است، شرایطی حیاتی دارد؛ چرا که مالکیت گروه ساتا -غدیر را بر بزرگ‌ترین متانول‌ساز جهان به 50 درصد می‌رساند. ازسوی دیگر در بازار خریداران بالقوه دیگری برای زاگرس وجود دارند که همین امر انتظار برای رقابت برای این بلوک را پدید آورده است.در همین حال عرضه بلوک پتروشیمی پردیس (اوره و آمونیاک) در روز دوشنبه و مازاد ارزش ملموسی که این عرضه‌ها برای پرتفوی سرمایه‌گذاری غدیر پدید می‌آورد سبب شد تا غدیر روز چهارشنبه تا 5/21 میلیون سهم داد و ستد را تجربه کنند.در گروه خودرویی معامله‌گران روز چهارشنبه همچنان معاملات پرحجمی را در نمادهای خودروسازی شاهد بودند که این امر به تشکیل صف خرید در نماد ایران خودرو منجر شد. در این گروه زامیاد با انتشار گزارش عملکرد 88 شرکت از تحقق 839ریال سود برای این سال خبر داده است. پیش از این سود زامیاد 525 ریال پیش‌بینی شده است.در گروه خودرویی گروه بهمن نیز با خبر شروع تولید مدل جدید مزدا مواجه بود.در گروه واسطه گری مالی سرمایه‌گذاری ملی پس از فروش شرکت‌های لنت ترمز و سرمایه‌گذاری رنا، عرضه بلوک داروسازی عبیدی را در نرخ پایه 14هزار و 375ریال به صورت نقد و اقساط آگهی کرده است.
با فروش احتمالی این بلوک، شرکت سرمایه‌گذاری ملی با کسر سود نقدی پیش‌بینی شده معادل ۱۸ ریال سود را شناسایی می‌کند. در این گروه سرمایه‌گذاری صنعت‌ومعدن روز چهارشنبه شاهد جمع‌آوری صف فروش بود. این شرکت با واگذاری دارایی خود در بانک سینا در موقعیت شناسایی سود قرار گرفته است که البته در مقایسه با شمار بالای سهام شرکت، تعدیلی چشمگیر را ایجاد نمی‌کند.
در گروه تجهیزات معامله‌گران همچنان شاهد تلاش معامله‌گران برای کنترل وضعیت نماد صدرا هستند. این در حالی است که حضور پیمانکار جدیدی در حوزه پارس جنوبی در فاز 13و 14، شرایط را تغییر داده است. گروه خاتم الاوصیا که هنوز ترکیب اعضای آن مشخص نشده است جایگزین پیمانکاران خارجی در این فازها خواهد شد. در این گروه معامله‌گران در انتظار شفاف‌سازی تبعات بروز حادثه دستگاه حفاری 118 هستند، تلاش برای مهار چاه نفت حوزه نفت شهر همچنان ادامه دارد. در مجموع معامله‌گران با توجه به شرایط روز چهارشنبه با رشد 26 درصدی ارزش معاملات مواجه شدند که البته بخش عمده آن به جابه‌جایی سهام کارگزاری سهام عدالت مربوط بود. شاخص نیز در کل هفته 6/28 واحد رشد کرد که نشان از بازاری متعادل در نخستین هفته کاری خرداد ماه داشت.
مطالب بیشتر را در صفحات بورس شرکت‌ها (۱۷ ، ۱۰) بخوانید.