گروه بورس- معصومه طاهرخانی: معاون سازمان خصوصی‌سازی از انتشار مجدد آگهی فروش سهام شرکت‌های «ایران خودرو» و «سایپا» طی چهارشنبه هفته جاری خبر داد. «سید مهدی عقدایی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که در مورد آخرین وضعیت عرضه بلوک‌های دو خودروساز سوال کرده بود، گفت: بعد از بررسی‌های چند جانبه در مورد شرایط عرضه، تصمیم بر این شد که بار دیگر بلوک‌های ۱۸‌درصدی این دو شرکت عرضه شود.

وی افزود: در مرحله اول مقرر شده از سهام ۳۷‌درصدی دولت در این دو شرکت، بلوک‌های ۱۸‌درصد عرضه شود و بعد بر اساس کشش و شرایط بازار، مابقی سهام نیز جهت فروش آگهی شود.

«عقدایی» در پاسخ به سوال دیگری در مورد شرایط عرضه این دو بلوک گفت: شرایط فروش تغییری نداشته و همانند چیزی است که در آگهی نوبت اول اعلام شده است.

معاون سازمان در مورد قیمت‌گذاری این دو شرکت گفت: بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو به قیمت تابلوی بورس در روز قبل از عرضه به اضافه ۸۰‌درصد به شرط آنکه قیمت هر سهم از ۳هزار‌ریال کمتر نباشد، عرضه می‌شود. همچنین قیمت هر سهم بلوک ۱۸‌درصدی سایپا به نرخ تابلو در روز قبل از عرضه به علاوه ۵۰درصد به شرط آنکه از ۳هزار‌ریال کمتر نباشد، در بورس به فروش می‌رسد. به گفته وی، شرایط واگذاری این دو بلوک به صورت ۳۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۴ساله تعیین شده است.

وی در خصوص زمان نهایی عرضه در بورس نیز گفت: ۲۵ روز بعد از انتشار آگهی، عرضه سهام از طریق بورس انجام می‌شود تا خریداران برای تصاحب این بلوک‌ها رقابت کنند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد متقاضیان احتمالی خرید این بلوک بلوک‌ها نیز گفت: ما درخواست‌هایی را از سوی متقاضیان داخلی و خارجی برای خرید این شرکت‌ها داشته‌ایم، ولی تا زمان عرضه و رقابت خریداران نمی‌توانیم پیش‌بینی خاصی داشته باشیم. وی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال لغو شدن مجدد واگذاری این دو خودروساز وجود دارد»، نیز گفت: بر اساس جداول واگذاری شرکت‌های حاضر در‌گروه یک، ما موظف هستیم ۳۷‌درصد «ایران خودرو» و «سایپا» تا پایان امسال را به فروش برسانیم و اصولا قراری بر عدم عرضه یا خروج این شرکت‌ها از شمول واگذاری‌ها وجود ندارد.