گروه بورس- زهرا مجتهد: در بورس منطقه‌ای سمنان حدود سه هفته است که به دلیل نبود فضای معاملاتی، کارگزاران از انجام دادوستد سهام برای فعالان این حوزه بازمانده‌اند. به گزارش خبرنگار ما، این تالار بورس منطقه‌ای که از بانک سپه حدود ۵ سال پیش اجاره شده بود، اکنون از سوی این بانک مطالبه شده و تالار منطقه‌ای به صورت تعطیل درآمده است. از تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری این اتفاق رخ داده است که به گفته یکی از کارگزاران این تالار منطقه‌ای پایان قرارداد اجاره با بانک سپه در آخرین روز خرداد ماه سال جاری است. اما به دلایلی بانک سپه زودتر از موعد به خروج مستاجران خود از تالار اقدام کرده است. یکی از این دلایل، ندادن اجاره‌بها از سوی مستاجران بوده است.

در این تالار، کارگزاری‌های گلچین، کاسپین مهر ایرانیان، بانک رفاه و مشاوران سهام فعالیت می‌کردند که در این میان کارگزاری بانک سپه نیز از انجام معامله در این منطقه بازمانده است. در همین حال شرکت بورس پس از چنین رویدادی، مکان دیگری را به عنوان تالار منطقه‌ای اجاره کرده است اما به دلایل عدم اجاره‌ انتقال سرور اصلی از محل قبلی که در اختیار بانک سپه است، فضای معاملاتی برای این چهار کارگزار قابلیت استفاده ندارد. به گفته عاطفه علایی، نماینده کارگزاری بانک رفاه حتی خط تلفن و اینترنت برای اطلاع‌رسانی به سهامداران در اختیار کارگزاران نیست.

در همین راستا جاویدی - معاون پشتیبانی شرکت بورس - با اشاره به این مطلب که طبق قراردادی که ۵ سال پیش منعقد شده، استانداری باید به پرداخت اجاره‌بها اقدام می‌کرد، افزود: در سال ۸۴ قرارداد سه جانبه‌ای میان استانداری سمنان، سازمان کارگزاران و شرکت‌های کارگزاری بسته شد، با این مضمون که استانداری به پرداخت اجاره بها طی این سال‌‌ها اقدام کند.

وی ادامه داد:‌ این در حالی است که در این مدت اجاره‌ای به بانک سپه بابت ساختمان اجاره شده پرداخت نشده و اکنون این بانک مبلغ اجاره‌بهای این سال‌ها را مطالبه کرده است.

جاویدی با اشاره به این مطلب که سرور اصلی تالار از ساختمان قبلی خارج نشده است، تصریح کرد: بانک سپه اجازه خروج سرور تالار را به دلیل طلب خود، به کارگزاران نداده است و معتقد است که «سرور» را بعد از پرداخت اجاره‌بها خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین مذاکرات انجام شده، سه طرف قرارداد به توافق رسیده‌اند که تا پایان هفته جاری این موضوع به طور مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و تالار منطقه‌ای به کار خود ادامه دهد.

گفتنی است تالار بورس منطقه‌ای تالار سمنان در ماه نخست امسال ارزش معاملاتی آن حدود ۲۱میلیارد تومان و رتبه ۱۴ را به لحاظ ارزش معاملات در سراسر کشور به خود اختصاص داده است.

همچنین تعداد کدهای معاملاتی در این استان ۴۴ عدد بوده که از این لحاظ رتبه بیستم را داشته است.

در همین حال تالار بورس منطقه‌ای سمنان در میان ۳۲ بورس منطقه‌ای در سال ۸۸ رتبه پانزدهم را از نظر ارزش معاملات از آن خود کرد. طی سال گذشته در این تالار مبلغ ۱۰۴میلیارد تومان سهام دادوستد شد.

کدهای صادره در این مدت نیز معادل یک‌هزار و ۵۵کد بود که از این حیث بورس منطقه‌ای سمنان رتبه ۱۲ را کسب کرد.