تا اطلاع ثانوی مجوز جدید کارگزاری صادر نمی‌شود

عکس: حمید جانی‌پور

فارس- رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس از اختیاری بودن راه‌اندازی «آنلاین تریدینگ» برای ۸۷ کارگزار، رتبه‌بندی همزمان کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا، کافی بودن ۱۱۳ کارگزاری اوراق بهادار و کالا و بررسی زیان‌دهی ۳۴ کارگزار بورس خبر داد. محمد عطایی که از اول اردیبهشت ماه به عنوان رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و سرپرست مدیریت بر نظارت کارگزاران فعالیت می‌کند، آخرین برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با صنعت کارگزاری بورس را اعلام کرد.

«آنلاین تریدینگ» اختیاری است

وی گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر هیات‌مدیره سازمان و این واحد، راه‌اندازی معاملات آنلاین تریدینگ است که در آن کارگزاران نقش بسزایی دارند. در این رابطه شرکت مدیریت فن‌آوری امکانات فنی لازم را برای تجهیز کارگزاران بورس فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمام ۸۷ کارگزار بورس اوراق بهادار ملزم به‌کارگیری آنلاین تریدینگ خواهند بود یا استفاده از این رویه اختیاری است؟ خاطرنشان کرد: انجام معاملات از طریق آنلاین تریدینگ، خدماتی اضافی و اختیاری برای کارگزاران خواهد بود و هر شرکت کارگزاری در صورت فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و رعایت ضوابط تعیین شده از طرف سازمان بورس، می‌تواند از نوع خدمت استفاده کند.

عطایی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶ شرکت نرم‌افزاری در حال فراهم کردن بسترهای لازم هستند، در مورد تعیین کارمزد کارگزاران بورس در صورت راه‌اندازی معاملات آنلاین تریدینگ اظهار داشت: در این رابطه نظارت و پیشنهادهای مختلفی وجود دارد که باید بعد از جمع‌آوری آرا و بررسی‌ها به هیات‌مدیره سازمان بورس ارائه شوند تا تصمیم‌گیری شود، اما تاکنون در این رابطه تصمیمی اتخاذ نشده است.

رتبه‌بندی همزمان کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا

این مقام مسوول دومین برنامه مهم واحد مدیریت کارگزاران بورس را نظارت بر برخی دستورالعمل‌های اجرایی سرمایه‌گذاری خارجی و رتبه‌بندی کارگزاران بورس برای دومین بار اعلام کرد و اولین رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا را دیگر هدف سال جاری دانست.

عطایی گفت: رتبه‌بندی ۸۷ کارگزار بورس سال گذشته انجام شد و طی آن شرکت‌ها بر اساس امتیازات به دست آمده در ۵‌گروه مختلف دسته‌بندی شدند، اما کانون کارگزاران بورس نسبت به دستورالعمل این رتبه‌بندی نظرات و پیشنهادهایی داده است.

وی افزود: بنابراین بعد از بررسی پیشنهادهای ارائه شده از جمله تخصیص ۵‌درصد از کل امتیازها به کارگزاران بازار‌گردان توسط هیات‌مدیره سازمان، دومین رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد.

رییس اداره امور کارگزاران سازمان بورس در واکنش به این پرسش که دستورالعمل انجام رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا در چه زمانی نهایی و اجرا خواهد شد؟ پاسخ داد: نظرات کانون کارگزاران و شرکت بورس کالا دریافت شده تا بعد از بررسی، طی یک‌ماه آینده به هیات‌مدیره سازمان بورس ارائه شود.

عطایی ادامه داد: با توجه به فعالیت برخی کارگزاران در دو بورس کالا و اوراق بهادار، رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا همزمان با رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد.

۱۱۳ کارگزار بورس برای بازار کافی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجوز جدیدی برای تاسیس شرکت کارگزاری داده شده یا خیر؟ اظهار داشت: خیر. سازمان بورس و اوراق بهادار فعلا برنامه‌ای برای ارائه مجوزهای جدید کارگزار ندارد، زیرا از نظر این سازمان وجود ۱۱۳ کارگزار بورس اوراق بهادار و کالا برای پاسخ به نیازهای موجود کفایت می‌کند.

عطایی با اشاره به اینکه در صورت لزوم ارائه مجوزهای جدید از فعالان نظرسنجی خواهد شد، ادامه داد: مجوز شرکت کارگزاری شهر مربوط به گذشته است که در حوزه بورس کالایی فعال است.

بررسی زیان‌دهی ۳۴ کارگزار بورس

وی درباره اینکه که به گفته دبیرکل کانون کارگزاران، تعداد کارگزاران زیان‌ده از ۱۳ به ۳۴ شرکت (تا شهریور ۸۸) افزایش یافته است، توضیح داد: در این رابطه جزئیات معاملات و آمار شرکت‌های کارگزاری را دریافت کرده‌ایم و در حال بررسی اظهارنظر دبیرکل کانون کارگزاران هستیم که تا یکی دو هفته آینده اعلام نظر خواهیم کرد.

عطایی در خاتمه گفت: هم‌اکنون فعالیت هیچ کارگزاری معلق نشده است.