خارجی‌ها صندوق‌های سرمایه‌گذاری را ترجیح می‌دهند

مهر- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه خارجیان بیشتر تمایل دارند وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شوند، گفت: متوسط بازدهی صندوق‌ها از متوسط بازدهی بازار بیشتر بوده است.

قاسم محسنی تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور را بیش از ۳۵‌هزار صندوق اعم از کوچک و بزرگ عنوان کرد و گفت: هم اکنون درخواست‌هایی نیز برای افزایش تعداد صندوق‌ها مطرح است.

معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: بازدهی صندوق‌ها مطلوب بوده است‏، اما برخی از صندوق‌ها بازدهی های پایینی نیز داشته‌اند و عملکرد آنها مثبت نبوده است، اما در مجموع متوسط بازدهی آنها بیش از بازدهی بازار بوده است.

وی با بیان اینکه وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به گذشته با توجه به بهبود وضعیت بازار سرمایه، بهبود یافته است، افزود: ‌اگر این صندوق‌ها کار خاصی نیز انجام ندهند با بهبود وضعیت بازار سرمایه وضعیت آنها نیز بهبود می‌یابد.

محسنی با تاکید بر اینکه انتظار ما این است که متوسط بازدهی صندوق‌ها از متوسط بازدهی بازار بیشتر باشد، گفت: متوسط بازدهی صندوق‌ها را در حال حاضر بیش از ۳۰ تا ۳۵‌درصد متوسط بازدهی بازار است و در این میان صندوق‌هایی نیز وجود داشتند که بازدهی آنها بیش از ۶۰درصد و حتی از ۱۰۰درصد هم بیشتر بوده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی در بورس، ابلاغ این آیین‌نامه را در بهتر شدن وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثبت ارزیابی کرد.

وی افزود: بر اساس این آیین‌نامه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بورس داری محدودیت‌هایی بودند که باعث کاهش جذابیت بازار سرمایه می‌شد، که هم اکنون این محدودیت‌ها برداشته شده و خارجیان می‌توانند در بورس ایران سرمایه‌گذاری کنند.

محسنی یکی از عمده ترین محدودیت‌ها را، بلوکه شدن ۳ سال پول سرمایه‌گذاران خارجی در بورس عنوان کرد و افزود: این محدودیت به طور کامل از بین رفته است،‌به عبارت دیگر سرمایه‌گذار خارجی هر زمان که بخواهد می‌تواند پول خود را از بازار خارج کند. وی بیان کرد: اگر مقررات ارزی نیز اجازه خروج دهد، سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند پول خود را خارج کند، اما اگر زمانی نیز مقررات ارزی کشور تغییر کرد و محدودیت‌هایی برای خروج ارز گذاشته شد، حتی در آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی پیش بینی شده که می‌تواند با فرمولی پس از یک سال اگر پول در بازار سرمایه بوده به علاوه سود حاصل شده را خارج کند.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خارجی مشمول محدودیت‌های سایر فعالان و سرمایه‌گذاران در بورس نمی‌شوند.