گروه بورس- هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی ویژگی‌ها، شرایط و ضوابط انتخاب کارشناسان قیمت‌گذاری را به تصویب رساند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی، سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ۲۸فروردین امسال، به استناد بند ۲-۴ ماده(۴) آیین نامه اجرایی شیوه‌های قیمت‌گذاری بنگاه‌ها و نحوه اعمال شیوه‌های مذکور در همین چارچوب مصوب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، ویژگی‌ها، شرایط و ضوابط انتخاب کارشناسان قیمت‌گذاری سهام را تصویب کرد.

دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی اعلام کرد: دستورالعمل «ویژگی‌ها، شرایط و ضوابط انتخاب کارشناسان قیمت‌گذاری موضوع بند ۲-۴ ماده (۴) آیین نامه اجرایی شیوه‌های قمیت‌گذاری بنگاه‌ها و نحوه اعمال شیوه‌های مذکور در همین چارچوب» به تصویب رسید.

به موجب مفاد این دستورالعمل از بین کارشناسان رسمی منتخب و همکار، کارشناسان مورد نیاز برای ارزیابی سهام و دارایی‌های بنگاه‌های مشمول واگذاری توسط معاون آماده‌سازی و اصلاح ساختار و با هماهنگی مدیر آماده‌سازی سهام و امور بازار سازمان خصوصی‌سازی انتخاب می‌شود.

در این دستورالعمل تصریح شده که کارشناسان منتخب باید با اعمال مدیریت زمان، نسبت به انجام امور ارزیابی ظرف ۱۵ الی ۵۰ روز اقدامات لازم را انجام داده و گزارش ارزیابی را به شکل استاندارد گزارش ارزیابی سهام و مطابق نمونه‌ای که سازمان خصوصی‌سازی ارائه می‌کنند، تحویل دهند. همچنین در صورتی که به علت خارج از اراده کارشناس منتخب، نیاز به تعدیل مدت زمان انجام کار ارزیابی باشد، موضوع ظرف مدت ده روز قبل از انقضای مدت تعیین شده قبلی توسط کارشناس منتخب به سازمان اعلام شود که در این صورت حداکثر ۱۰روز به سقف زمان انجام کار اضافه می‌شود.

همچنین کارشناس منتخب در ارزیابی سهام موظف به رعایت قوانین، مقررات آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان و همچنین استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی، آیین رفتار حرفه‌ای بوده و در صورت تخلف از ضوابط مقرر، موضوع تخلف به مراجع صالحه و مربوط برای رسیدگی اعلام خواهد شد.