سنا- مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس، تغییر ماهیت حقوقی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بدون مجوز این سازمان را فاقد وجاهت قانونی دانست. «بهروز زارع» گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از مصادیق نهادهای مالی به شمار می‌روند، بنابراین شرکت‌ها برای تغییر در شخصیت حقوقی خود نیازمند اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند.

به گفته وی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از مصادیق نهادهای مالی به شمار می‌روند و بر اساس ماده ۲۸ و ۲۹ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۸۴، هر تغییری در اساسنامه و نحوه اداره این شرکت‌ها باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد.وی افزود: بنابراین چنانچه شخصیت حقوقی این شرکت‌ها تغییر کند، باید با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد، در غیر این صورت فاقد وجاهت قانونی است.زارع ادامه داد: در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ و در فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده که دولت مقدمات ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس را فراهم کند. از همین رو به تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تاکید شده که هر گونه تغییر در ساختار شخصیت حقوقی شرکت باید به تایید سازمان بورس و اوراق بهادار برسد که تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت نیز از این جمله است.

وی با بیان اینکه پذیرش شرکت‌ها در بورس مستلزم آن است که این شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی باشند، ابراز داشت: اگر قرار است که این شرکت‌ها به شکل تعاونی سهامی عام تبدیل شوند، امکان ورود به بورس را نخواهند داشت.

وی یادآور شد: این مساله در هیات واگذاری نیز مطرح و بررسی شد که در پایان تصمیم بر این مبنا بود که این شرکت‌ها با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامی عام تبدیل شده و پس از طی مراحل قانونی به بورس یا فرابورس وارد شوند.