سنا- نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس با اشاره به اینکه هم اکنون بررسی ضوابط فعالیت نهادهای مالی خارجی در بازار سرمایه در دستور کار هیات مدیره سازمان دارد، افزود: این مقررات بزودی نهایی و پس از تایید شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اختیار بازار قرار خواهد‌گرفت. «حسین فهیمی» با بیان مطلب فوق افزود: در پی تصویب و ابلاغ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس و تسهیل این نوع سرمایه‌گذاری، ضرورت دارد نهادهای خارجی نیز به تدریج در بازار سرمایه فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ضوابط فوق در دستور کار هیات مدیره سازمان بورس قرار دارد، افزود: این مقررات به زودی تصویب و پس از تایید شورای عالی بورس و اوراق بهادار مفاد آن در اختیار بازار قرار خواهد‌گرفت.

معاون حقوقی سازمان بورس خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی از طریق نهادهای مالی داخلی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما با تصویب این ضوابط، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند از طریق نهادهای مالی خارجی (کارگزاران، شرکت‌های تامین سرمایه و...) وارد بازار سرمایه شوند.

فهیمی به ابلاغ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: این آیین‌نامه تسهیلات مطلوب و شرایط جذابی را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بورس فراهم کرده است.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس گفت: بر اساس این آیین‌نامه، سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی و حقوقی خارجی در شرکت‌های ایرانی از ۵ به ۱۰‌درصد و سقف جمع سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی در بورس از ۱۰ به ۲۰‌درصد افزایش یافته است. وی تصریح کرد: محدودیت زمانی جابه‌جایی اصل و سود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران برداشته شده است که با توجه به بازدهی مطلوب بورس تهران، این موضوع می‌تواند جاذبه‌های فراوانی را برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کند.

معاون حقوقی سازمان بورس افزود: تکالیفی برای بانک مرکزی بر اساس این آیین‌نامه ایجاد شده است تا کلیه تسهیلات لازم برای هرگونه افتتاح حساب، جابه‌جایی ارز و تبدیل ارزهای خارجی به ریال و بر عکس برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود. فهیمی گفت: بر اساس آیین‌نامه جدید، هیچ گونه محدودیتی نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی مستقیم که قصد مدیریت در یک شرکت ایرانی دارند، وجود ندارد.