سنا- نایب رییس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: با ابلاغ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی افق تازه‌ای در بازار سرمایه ایران به وجود آمده است. «محمدرضا رهبر» با بیان مطلب فوق افزود: این آیین‌نامه با هدف تسهیل جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران تدوین و به تصویب هیات دولت رسیده است تا شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه افزایش یابد.

وی یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه را خروج اصل و سود سرمایه‌گذاری‌شان اعلام کرد و اظهار داشت: این نگرانی‌ها با ابلاغ آیین‌نامه جدید برطرف شده است به طوری که سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند با اطمینان بیشتری وارد بازار سرمایه ایران شوند.

این کارگزار افزایش‌ درصد میزان مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران، کاهش تشریفات اداری اخذ مجوز و رفع مشکلات مالیاتی را از دیگر مزیت‌های مهم آیین‌نامه تازه سرمایه‌گذاری خارجی اعلام کرد.

نایب رییس هیات مدیره بورس در مورد اعطای مجوز به کارگزاران برای فعالیت در خارج از کشور گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف کارگزاران در این حوزه، جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

وی به بازدهی مطلوب بورس تهران در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور و برخی از افراد خارجی که با بورس تهران آشنا هستند، تمایل به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند.

رهبر ادامه داد: در همین راستا، چند شرکت کارگزاری درخواست تاسیس شعبه یا نمایندگی در خارج از کشور را به شرکت بورس ارائه کرده‌اند که تاکنون شش شرکت موفق به اخذ مجوز فعالیت در خارج از ایران شده‌اند.

رشد ۱۲‌درصدی ارزش مبادلات سرمایه‌گذاران خارجی

در این زمینه ایوب باقرتبار از رشد ۱۲‌درصدی مبادلات سرمایه‌گذاری خارجی خبر داد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سرمایه‌گذاران خارجی طی سال گذشته ۳۷۰ میلیارد و ۹۲۵‌میلیون‌ریال در بورس تهران دادوستد کردند.

«ایوب باقرتبار» ارزش مبادلات سرمایه‌گذاران خارجی در سال ۸۷ را حدود ۳۲۴ میلیارد و ۶۹۴‌میلیون‌ریال اعلام و اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که ارزش مبادلات سرمایه‌گذاران خارجی در سال گذشته ۴۶/۱۲‌درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در بورس اوراق بهادار تهران از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، افزود: سرمایه‌گذاران خارجی از سال ۸۴ تا پایان سال ۸۸ بیش از ۱۱۲۱میلیارد و ۶۵۶‌میلیون‌ریال در این بورس معامله کرده‌اند.

باقرتبار خاطرنشان کرد: یک سرمایه‌گذار خارجی در سال ۸۸ با سقف ۵۰۰‌هزار‌دلار، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرد و در این سال ۳۳ میلیارد و ۵۵۹‌میلیون‌ریال در بورس تهران دادوستد انجام داد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به ابلاغ آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال ۸۹ شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری در بازار سرمایه باشیم.وی تصریح کرد: بدون شک با رفع محدودیت‌های گذشته، حجم و ارزش مبادلات سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران افزایش چشمگیری خواهد یافت.