برنامه واگذاری 16 شرکت دولتی اعلام شد

فارس- معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه سهام ۶ شرکت در بورس و واگذاری مزایده‌ای ۹ شرکت در اردیبهشت و اوایل خرداد ماه و همچنین واگذاری ۵‌درصد از سهام پالایشگاه تبریز در اوایل هفته آینده خبر داد. مهدی عقدایی آخرین برنامه‌های واگذاری بنگاه‌های دولتی در طول ماه جاری و اوایل خردادماه را اعلام کرد و از واگذاری مزایده‌ای و بورسی ۱۶ شرکت خبر داد.

عرضه دو بلوک ۱۰‌درصدی حفاری در خرداد

وی با بیان اینکه طبق مصوبات هیات واگذاری، سهام ۵ شرکت بورسی طی روز‌های آینده عرضه خواهد شد، خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده، ۲ بلوک ۱۰‌درصدی از سهام حفاری شمال به قیمت پایه هر سهم دو روز قبل از عرضه به اضافه ۲۰‌درصد به شرط آنکه از ۳۲۲تومان کمتر نباشد، واگذار خواهد شد.

عقدایی ادامه داد: واگذاری این دو بلوک بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی و صندوق بازنشستگی کشوری انجام می‌شود که بعد از واگذاری، وجوه حاصله به این نهادها داده خواهد شد.

بلوک ۱۷‌درصدی سرمایه‌گذاری رنا روی میز فروش

وی به واگذاری بلوک ۱۷درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری رنا اشاره کرد و گفت: براساس دیگر مصوبات موجود، ۲۷۲‌میلیون سهم این شرکت به قیمت تابلو در بورس به اضافه۲۰‌درصد به شرط آنکه از‌هزار و ۹۲۶‌ریال کمتر نباشد، به صورت ۲۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله در بورس عرضه خواهد شد.

این معاون سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه ۲۵ صدم‌درصد از سهام پتروشیمی فن‌آ‌وران به قیمت تابلو در بورس به صورت نقد عرضه خواهد شد، ادامه داد: آگهی واگذاری این سه شرکت هفته جاری در روزنامه‌ها درج و ۲۴ روز دیگر در بورس عرضه خواهند شد.

واگذاری بلوکی سهام دو شرکت خودرویی در سال ۸۹ قطعی است

معاون سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با زمان عرضه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا گفت: با توجه به لزوم شفاف‌تر شدن قراردادهای این دو شرکت، در حال حاضر واگذاری دو بلوک ۱۸‌درصدی از سهام این شرکت‌ها انجام نخواهد شد. اما آنچه مسلم است، واگذاری سهام این دو شرکت طبق قانون بودجه دولت و مصوبات مجلس به طور قطع در سال جاری انجام خواهد شد.

عرضه ۵‌درصد سهام پالایشگاه تبریز

عقدایی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره برنامه عرضه سهام پالایشگاه ۱۹۴‌میلیارد‌تومانی تبریز در بورس خاطرنشان کرد: با توجه به پذیرش در بورس این شرکت مشمول صدر اصل۴۴، دوشنبه هفته جاری جلسه معارفه‌ای برای کارگزاران و سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود.

وی افزود: چند روز بعد از برگزاری این جلسه و احتمالا اوایل هفته بعد، تا ۵‌درصد از سهام این شرکت در بازار سهام عرضه می‌شود. در صورت کشش بازار ممکن است‌درصد بیشتری از سهام این شرکت واگذار شود.

به گفته وی ۳۰درصد از سهام این شرکت در اختیار سهام عدالت و ۲۰‌درصد دیگر نیز به عنوان رد دیون واگذار شده است، بنابراین از ۵۰‌درصد باقی مانده سهام که در اختیار شرکت ملی پالایش و پخش است،‌ درصدهایی به صورت تدریجی و در صورت امکان بلوکی عرضه خواهد شد.

واگذاری تدریجی سه شرکت بورسی

عقدایی اعلام کرد: با توجه به عرضه تدریجی سهام بیمه آسیا در روزهای گذشته، هم‌اکنون حدود ۲ تا ۳‌درصد از سهام این شرکت برای عرضه تدریجی باقی مانده است.

از طرفی دیگر بیش از یک‌درصد از ۵/۱‌درصد سهام شرکت‌های گل‌گهر و چادرملو نیز طی روزهای گذشته واگذار شده که درصورت وجود صف‌های خرید، باقی سهام این دو شرکت نیز عرضه می‌شود.

مزایده ۷ شرکت دولتی

سازمان خصوصی‌سازی به برنامه مزایده ۱۴شرکت دولتی اشاره کرد و گفت: طبق مصوبات هیات واگذاری، ۳۲‌درصد سهام پتروشیمی هگمتانه به ارزش یک‌میلیارد و ۹۶۲‌میلیون و ۴۸۰‌هزار‌تومان به‌صورت ۵۰‌ درصد نقد و باقی اقساط یک ساله، ۴۹‌درصد از سهام گسترش مواد پیشرفته به ارزش ۲/۵‌میلیارد‌تومان به صورت ۲۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله، ۴۰‌درصد از سهام کارتک سیستم به قیمت بیش از ۳‌میلیارد‌تومان به‌صورت ۲۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله‌، ۸۶/۳۲‌درصد از سهام واگن پارس به ارزش بیش از ۹‌میلیارد‌تومان به صورت ۱۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۵ ساله و همچنین ۳۵‌درصد از سهام دو شرکت خدمات مشاوره و تامین مالی ایدرو و ایران‌ترانیکس

به ارزش ۶/۲‌میلیارد و ۱۵‌میلیون‌تومان به صورت کاملا نقد در اوایل خردادماه به مزایده گذاشته خواهد شد.

به گفته عقدایی، بلوک ۴۹‌درصدی شرکت خدمات کیفیت آریا اس.‌جی.‌‌‌اس نیز به ارزش بیش از ۲/۳‌میلیارد‌تومان به مزایده گذاشته خواهد شد.

مزایده «مارون» و «جم»

عقدایی همچنین به برنامه واگذاری دو بلوک از سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون و جم بابت رد دیون به ساتا و صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری اشاره کرد و گفت: ۲۳‌درصد از سهام پتروشیمی مارون معادل ۹۲۰‌میلیون سهم به قیمت پایه هر سهم ۶‌هزار و ۴۲‌ریال و به ارزش کل ۵۵۵‌میلیارد و ۸۶۴‌میلیون‌تومان به‌صورت ۳۰‌درصد نقد و باقی اقساط سه ساله به مزایده گذاشته شده است.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر دو بلوک ۸۶/۲۲ و ۳۴/۹‌درصدی از سهام پتروشیمی جم نیز به قیمت پایه هر سهم ۵‌هزار و ۱۲۲‌ریال به‌صورت ۳۰‌درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله و به ارزش ۸۴۸‌میلیارد‌تومان به مزایده گذاشته می‌شود. وی گفت: پاکت‌های این دو شرکت در روز یکشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه بازگشایی می‌شود.