مصطفی باتقوا *

۱ - در چند روز آینده، مجامع عمومی عادی صاحبان سهام شروع و تا پایان تیر ماه، به پایان خواهد رسید. در مجامع عمومی، گزارش حسابرسی در ارتباط با ایرادات مندرج در حساب‌ها قرائت خواهد شد و در نهایت جمله معروف «به استثنای آثار موارد مندرج در بندهای..... و به استثنای آثار تعدیلات احتمالی...... صورت‌های مالی به نحو مطلوب نشان می‌دهد» به کرات در گزارشات حسابرسی دیده می‌شود. همچنین در متن صورتجلسه مجمع، عبارت «......صورت‌های مالی به تصویب رسید» نمایان می‌شود. اما اگر به خلاصه مذاکرات مجمع بنگریم در ارتباط با ایرادات مندرج در گزارش حسابرسی(شامل ایرادات مندرج در حساب‌ها و عدم‌رعایت اساسنامه و قانون تجارت)، تکالیف عمده‌ای به شرح نمونه زیر مقرر می‌شود:

- در ارتباط با تاییدیه‌هایی که پاسخ آنها دریافت‌نشده، ضروری است پاسخ‌های مربوطه دریافت و به حسابرس ارائه شود.

- در ارتباط با موجودی‌های مواد و کالای راکد، ضروری است بررسی‌های جامع صورت گیرد و تصمیم‌گیری به عمل آمده و نتیجه به حسابرس ارائه شود.

- در ارتباط با سیستم حسابداری قیمت تمام شده، ضروری است هزینه‌های جذب نشده و ضایعات... و........

۲ - بر اساس ماده۱۱۶ اصلاحیه قانون تجارت چنین آمده «تصویب صورت‌های مالی، به منزله مفاصا حساب مدیران برای همان دوره مالی است و سهام وثیقه مدیران خود به خود آزاد خواهد شد».

۳ - بر اساس ماده ۱۰۱ اصلاحیه قانون تجارت، رییس مجمع همان رییس هیات‌مدیره شرکت است که خود صورت‌های مالی را امضا کرده و در عین حال در مجمع نسبت به تصویب حساب‌ها تصمیم‌گیرنده اصلی است. سوال یک) رابطه بین ایرادات مندرج در گزارش حسابرس، تصویب حساب‌ها توسط مجمع و تکالیف مقرر چیست؟ چرا با این همه ایرادات و اینکه حسابرس قانع نشده است، حساب‌ها تصویب می‌شود ولی تکالیفی نیز مقرر می‌شود؟ سوال دو) اگر در همان زمان یا کمی بعد، هیات‌مدیره و مدیرعامل عوض شوند (با عنایت به ماده ۱۱۶ اصلاحیه قانون تجارت) تکلیف چیست؟

پیشنهاد و نتیجه

با عنایت به واقعیات موجود ضروری است مجمع محترم صاحبان سهام در این خصوص تصمیمات مقتضی اتخاذ کرده یا با استفاده از اختیارات مندرج در ماده ۱۰۴ اصلاحیه قانون تجارت، پس از رفع ایرادات مندرج در گزارش حسابرسی، در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده، نسبت به تصویب حساب‌ها اقدام کند.

*حسابدار رسمی - حسابدار مستقل