گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس و مزایده اقدام به عرضه‌های جدید می‌کند. به گزارش خبرنگار ما، براساس اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی معادل پنج درصد از سهام بانک صادرات ایران در تاریخ هشتم خردادماه ۸۹ از طریق بورس و به وکالت از سازمان بیمه خدمات درمانی عرضه می‌شود. سهام قابل واگذاری معادل ۸۴۰ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم است که ارزش پایه هر سهم آن براساس قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۲۰ درصد به شرط آنکه از مبلغ یک هزار و ۳۴۳ ریال کمتر نباشد، تعیین شده است. شرایط فروش از طریق بورس همانند عرضه‌های بورسی طبق روال همیشگی است. یعنی برنده مزایده باید ظرف ۳۰ روز کاری از تاریخ ابلاغ، نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله اقدام کند.

در این معامله اولویت با درخواست‌های خرید نقدی است و در صورت درخواست خرید اقساطی، معادل ۲۵ درصد پیش‌پرداخت نقدی و باقیمانده، در قالب اقساط ۳ ساله در نظر گرفته شده است.

در معاملات اقساطی، فواصل زمانی اقساط از یکدیگر شش ماهه و سود فروش معادل ۵۰ درصد، سود سیستم بانکی در بخش صنعت و معدن برابر ۶ درصد است. در صورت به فروش رسیدن سهام یادشده، پول دریافتی بابت رد دیون به سازمان بیمه خدمات درمانی تعلق خواهد گرفت.همچنین در روز یکشنبه دوم خردادماه امسال پاکت‌های مزایده شرکت‌های فولاد اکسین خوزستان، فولاد کاوه جنوب، تولید کاشی و گرانیت کاشمر، روی مهدی‌آباد و توسعه صنایع نفت و گاز سرو بازگشایی می‌شود. سهام این شرکت‌ها پس از کسر سهام ترجیحی حداکثر معادل ۵ درصد سهام عرضه شده (در صورت تعلق گرفتن) از طریق مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه می‌شوند.

بدین ترتیب معادل ۴۰ درصد از سهام فولاد اکسین خوزستان و ۲۹ درصد از سهام فولاد کاوه جنوب کیش روی میز فروش قرار می‌گیرند. قیمت پایه هر یک از سهام یادشده به ترتیب برابر یک هزار ریال و ۹۶۸ ریال تعیین شده است. ارزش کل سهام قابل واگذاری سهام فولاد اکسین خوزستان بالغ بر یک‌هزار میلیارد ریال و ارزش کل پایه سهام فولاد کاوه جنوب کیش برابر ۸۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون ریال اعلام شده است. ۹۵۰ میلیون سهم فولاد اکسین خوزستان در قالب بلوک و ۵۰ میلیون سهم دیگر سهام ترجیحی و اقساطی است. همچنین از تعداد سهام قابل عرضه فولاد کاوه جنوب کیش معادل ۸۲ میلیون و ۶۵۰ هزار سهام آن بلوکی و چهارمیلیون و ۳۵۰ هزار سهم آن سهام ترجیحی و اقساطی است.

در این مزایده‌ها نیز اولویت با خرید نقدی است، اما در صورت درخواست متقاضی برای خرید اقساطی ۲۰ درصد پیش پرداخت نقدی برای خرید فولاد اکسین و پرداخت مابقی مبلغ طی ۴ سال و برای خرید فولاد کاوه جنوب کیش برابر ۳۰ درصد پیش‌پرداخت نقدی و پرداخت مابقی مبلغ در مدت دو سال امکان‌پذیر است. سهام تولیدی کاشی و گرانیت و کاشی لعاب زهره کاشمر نیز با قیمت پایه ۴۹۶ ریال آگهی شده است که ۵۶ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۵۰۰ سهم از کل ۲۶/۴۸ درصد قابل عرضه به صورت بلوکی است. شرایط فروش این سهام با پرداخت ۲۰ درصد نقد و اقساطی به مدت ۴ سال اعلام شده است.

همچنین سهام شرکت روی مهدی‌آباد و توسعه صنایع سرو با نرخ پایه ۳۳۱ هزار و ۸۹۱ ریال و دو هزار و ۹۹ ریال ارزش‌گذاری شده که ارزش کل این سهام به ترتیب معادل ۱۵ میلیارد و ۹۳۰ میلیون و ۷۶۸ هزار ریال و یک‌میلیارد و ۲۸ میلیون و ۵۱۰ هزار ریال است.

روی مهدی‌آباد نیز با شرایط اقساطی قابل فروش است که ۲۰ درصد از آن به صورت نقدی و پرداخت مابقی رقم به صورت اقساط ۴ ساله است. درباره توسعه صنایع نفت و گاز شرایط فروش کلا نقد اعلام شده است.

در موارد مطرح شده در خصوص شرایط معامله آمده است که در صورت اقساطی بودن معامله، معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله تا پرداخت کامل بهای آن نزد فروشنده به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل ۵۰ درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمین دریافت می‌شود.همچنین مطابق تبصره ۴ ماده ۲۰ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی در شرایط یکسان از اولویت خرید برخوردار است و خریداران قبلی سهام بلوکی اقساطی از سازمان خصوصی‌سازی که در اجرای قراردادهای منعقده، اقساط آنان معوق شده تا تسویه بدهی‌های قبلی، حق خرید مجدد سهام و شرکت در مزایده رانخواهند داشت.

مطابق بند سایر موارد در اطلاعیه عرضه چنانچه برنده مزایده ظرف ۲۰روز کاری از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت ثمن نقدی معامله و ارائه اسناد تضمینی (در معاملات اقساطی) اقدام نکند، سپرده وی به نفع سازمان ضبط خواهد شد. این مهلت برای شرکت توسعه صنایع نفت وگاز سرو «ردیف ۵» ۱۰ روز کاری است.