فارس- مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس با مقایسه وضعیت بورس تهران با ۵۸ بورس عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) از رشد ۳/۴۷‌درصدی ارزش بازار، ۲۵‌درصدی سرعت‌ گردش معاملات و افزایش ۶۷ و ۳۰‌درصدی شاخص و ارزش معاملات بازار سهام ایران خبر داد.

ابوالفضل شهرآبادی با اشاره به عضویت ۵۸ بورس عضو از نقاط مختلف جهان از جمله ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) اظهار داشت: بررسی‌های به‌عمل آمده در دوره زمانی مارس ۲۰۰۹ تا مارس ۲۰۱۰ مطابق با سال شمسی ایرانی (سال۸۸) نشان می‌دهد بورس ایران در مقایسه چهار شاخص اصلی بین اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها از شرایط بهتری نسبت به گذشته برخوردار

شده است.

وی با بیان اینکه این شاخص‌ها شامل ارزش بازارهای سهام، سرعت‌گردش معاملات، رشد شاخص و ارزش معاملات سهام است، ادامه داد: ارزش بازارهای سهام عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها پس از کاهش شدید در مارس ۲۰۰۹ به ۶/۲۹‌هزار‌میلیارد‌دلار، در پایان مارس سال ۲۰۱۰ (که تقریبا مطابق با پایان سال شمسی ایرانی است) به رقم ۴۹‌هزار‌میلیارد‌دلار رسید که نسبت به مارس ۲۰۰۹ بیش از ۶۵‌درصد رشد نشان می‌دهد.

شهرآبادی ادامه داد: این درحالی است که ارزش بازار سهام تهران طی این مدت با ۳/۴۷‌درصد رشد از ۴۶‌میلیارد‌دلار به ۶۸‌میلیارد‌دلار بالغ شده است.

این مقام مسوول به رشد ۲۵‌درصدی سرعت‌گردش معاملات بورس تهران در سال گذشته و کسب رتبه یازدهم در فدراسیون بورس‌ها اشاره کرد و گفت: بررسی سرعت‌گردش معاملات بورس‌های عضو فدراسیون نشان می‌دهد سرعت‌گردش معاملات بورس تهران از مارس ۲۰۰۹ تا مارس ۲۰۱۰ با رشد ۲۵‌درصدی به رقم ۳۱‌درصد رسید و در بین اعضای فدراسیون، بورس تهران از نظر رشد سرعت‌گردش معاملات در رتبه یازدهم درمیان ۵۸ کشور عضو فدراسیون قرار ‌گرفت.

به گفته شهرآبادی بورس‌های مصر، شانگهای و شن زن به ترتیب با ۶۲، ۵۴ و ۵۰‌درصد، بیشترین رشد سرعت‌گردش معاملات را داشته‌اند.

وی در مورد وضعیت بورس تهران از لحاظ رشد شاخص در یک سال گذشته نیز اظهار داشت: طی بازه زمانی مزبور، شاخص کل بورس تهران با رشد ۶۷‌درصدی مواجه شد و از این لحاظ جایگاه سیزدهم در بین اعضای فدراسیون را به خود اختصاص داد.

وی با اعلام اینکه طی این مدت شاخص بورس‌های جهان به‌طور متوسط (میانگین ساده) ۵۳‌درصد رشد بود، افزود: بیشترین رشد شاخص مربوط به بورس‌های کلمبو، استانبول و بوینوس آیرس با ۱۲۷، ۱۱۹ و ۱۱۲‌درصد بود و تنها شاخص دو بورس برمودا و امان به ترتیب ۳۱ و ۷‌درصد کاهش یافته است.

شهرآبادی در بخش پایانی اظهارات خود رشد ۳۰‌درصدی ارزش معاملات سهام و کسب رتبه دوازدهم بورس تهران در فدراسیون جهانی را مدنظر قرار داد و گفت: معاملات سهام بورس تهران از ۵/۱۴‌میلیارد‌دلار در سال گذشته به بیش از ۵/۱۸‌میلیارد‌دلار افزایش یافت و حائز رتبه دوازدهم در بین بورس‌های عضو فدراسیون شد.

وی در خاتمه گفت: کل ارزش معاملات بورس‌های عضو فدراسیون در سال مورد بررسی، بالغ بر ۸۲‌هزار‌میلیارد‌دلار بوده که نسبت به سال قبل حدود ۱۹‌درصد کاهش یافته است ولی بورس تهران از این لحاظ رشد ۳۰درصدی را نشان می‌دهد.