سنا- مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار در ششمین جلسه کمیته راهبری ICT،‌ از برنامه‌های سازمان بورس به منظور افزایش امنیت اطلاعات در بازار سرمایه، گسترش امضای دیجیتال در همه بخش‌های کدال و تهیه RFB پروتکل ارتباطی میان ذینفعان بازار خبر داد.

ششمین جلسه راهبری ICT، با حضور دکتر عبدالهی، مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس، خانم مهندس حسینی از شرکت بورس اوراق بهادار، آقای قهرمان از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و آقای صکاکی به نمایندگی از کانون کارگزاران برگزار شد.

دکتر علی عبدالهی با اشاره به اینکه با دو بخش نظارتی و اطلاع‌رسانی در بازار مواجه هستیم، گفت: امسال تلاش داریم بر سامانه‌های نظارتی تمرکز کنیم و در همین راستا پروژه «سمپا ۲» را آغاز کردیم که انتظار می‌رود تا پایان سال به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: پس از آن، پروژه دیگری تحت عنوان هوشمندسازی سامانه سمپا طراحی می‌شود. وی با بیان اینکه پروژه کدال با اولویت‌ به ترتیب یک تا سه، از سال قبل آغاز شده‌، تصریح کرد: کدال، ارتباطات و تعاملات سازمان را با بخش‌های بیرونی بازار سرمایه به ویژه ناشران افزایش می‌دهد که هم‌اکنون در حال توسعه کمی و کیفی آن هستیم.

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: به زودی موسسات حسابرسی نیز از طریق این درگاه، اطلاعات خود را به بازار سرمایه ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار اولیه هم در بخش بعدی کدال مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در این پروژه، یک فرم‌ساز و گزارش‌ساز پویا طراحی می‌شود که انتظار می‌رود تا اواخر تیرماه جاری به بهره‌برداری برسد.

وی تاکید کرد که همه بخش‌های کدال، نیازمند امضای دیجیتال است و از همین رو باید این امضا را در هر بخشی که به سامانه اضافه می‌شود، لحاظ کرد.

امنیت در بازار سرمایه

وی با اشاره به اینکه سطح امنیت اطلاعات در بازار سرمایه از لحاظ دانش عمومی پایین است، گفت: یکی از برنامه‌های امسال بخش فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سطح امنیت در بازار سرمایه است که در این راستا دوره‌های آموزشی امنیت از سال پیش آغاز شد و امسال نیز ادامه دارد.

عبدالهی به عدم وجود پروتکل‌های ارتباطی میان ذی‌نفعان مختلف بازار سرمایه اشاره کرد و ابراز داشت: این پروژه نیز به تصویب رسیده که به زودی با کمک اعضای کمیته راهبری ICT بازار سرمایه عملیاتی می‌شود. وی ادامه داد:‌در جلسه آتی کمیته راهبری، (RFB)، این پروژه ارائه خواهد شد.

بازبینی سامانه‌های اطلاع‌رسانی

مدیر فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، خاطرنشان کرد: سال گذشته سامانه‌های اطلاع‌رسانی سازمان مورد بازبینی قرار‌گرفت که در این راستا، پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سایت سنا)، ساماندهی و بازنگری شد و به زودی شاهد راه‌اندازی سنا به زبان انگلیسی خواهیم بود. وی ادامه داد: ساماندهی سایت‌های seo و rdis نیز در دستور کار امسال مدیریت فن‌آوری اطلاعات سازمان بورس قرار دارد.