گروه بورس- علیرضا باغانی: یک کارشناس بازار سرمایه از ظرفیت بورس برای سرمایه‌گذاری‌های جدید خبر داد. محمد علی احمدزاد اصل در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه بازار سرمایه کشور در شرایط کنونی پتانسیل رشدهای بیشتری را دارد، گفت: صرف نظر از ریسک‌های سیستماتیک و متغیرهای برون‌زا و خارج از بازار سرمایه، در حال حاضر بورس جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا امسال را سال سرمایه‌گذاری در بورس و رشد روز افزون شاخص‌ها می‌داند، گفت: در سال جاری تشویق سرمایه‌گذاری جزو اصلی‌ترین سیاست‌های دولت است و رویکرد دولت نیز این است که به جای پس‌انداز مردم را تشویق کند که سرمایه‌گذاری کنند، از این رو با توجه به رکود در دیگر بازارها از جمله بازار مسکن و ... نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌رود که همین اتفاق از سال گذشته تاکنون بازدهی بیش از ۷۰‌درصدی بورس را رقم زده است.

سال سرمایه‌گذاری در بورس

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی با اشاره به بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی در سال ۸۹ گفت: این بسته سیاستی- نظارتی شرایطی را فراهم کرده که نقدینگی به سمت بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه حرکت کند که با این وصف می‌توان سال ۸۹ را سال سرمایه‌گذاری در بورس تهران تلقی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در برابر این سوال که آیا شما رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌ها که حتی سودی ندارند را حباب قیمتی نمی‌دانید، پاسخ داد: در این که برخی از نمادهای معاملاتی با ابهاماتی مواجه هستند، شکی نیست اما این چند نماد را نمی‌توان به کل بازار تعمیم داد و گفت بازار دچار حباب شده است، بلکه نهاد ناظر بازار باید از طریق اطلاعیه‌های شفاف‌سازی و دیگر ابزارها مثل بازگشایی یا توقف نماد نسبت به رفع ابهامات اقدام کند که البته این اتفاق در روزهای گذشته رخ داد و اطلاعیه شفاف‌سازی در مورد برخی نمادها منتشر شد.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌تواند، جلوی رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه را بگیرد، گفت: نهاد ناظر تنها با استفاده از ابزارهای نظارتی می‌تواند بازار را کنترل کند اما در نهایت این معامله‌گران هستند که در عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کنند، در این شرایط فقط باید به معامله‌گران توصیه کرد که بر اساس تحلیل نسبت به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام اقدام کنند، ولی با این حال زمانی که بازار رونق می‌گیرد، بازار شایعات نیز داغ می‌شود.

بازار ۸۳ کجا و بورس ۸۹ کجا؟

احمدزاد اصل با تاکید بر اینکه بازار سال ۸۹ با بازار سال ۸۳ قابل مقایسه نیست، گفت: برخی رشد شاخص‌ها و رشد قیمت‌ سهام در سال جاری را مشابه حباب ایجاد شده در سال ۸۳ می‌دانند، در حالی که هم اکنون بازار به دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌های اصل چهل‌وچهاری و دیگر شرکت‌هایی رونق گرفته که ۷۰‌درصد از ارزش بازار را در اختیار دارند و در سال ۸۳ در بورس نبودند، بنابراین این که بگوییم بورس‌ دچار حباب شده، اظهارنظر کارشناسی نیست.

تا سقف فاصله زیادی داریم

به گفته وی، سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی در حال حاضر پایین‌تر از ارزش ذاتی آن قرار دارد، از این رو می‌توان گفت که هنوز قیمت سهام تا رسیدن به کف قیمتی فاصله دارد که البته P/E موجود در بازار نیز گویای نرسیدن سهام به سقف قیمتی و کم بودن ریسک سرمایه‌گذاری در بورس است.

وی با بیان اینکه به جای استفاده از واژه حباب، می‌توان گفت بازار هیجانی است، افزود: معامله‌گران برخی نمادها با توجه به رشد کم‌سابقه قیمت سهام و شاخص‌ها هیجانی شده‌اند که خوشبختانه با اعمال نظارت از سوی نهاد نظارتی بازار در حال حاضر این هیجان تعدیل شده است.

تازه واردها «صندوق» بخرند

وی به سهامداران جدید بازار توصیه کرد که با علم و آگاهی کامل وارد بورس شده یا از طریق خرید واحدهای صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری که ریسک بسیار پایینی دارد، نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند، افزون بر این در این شرایط تحلیلگران می‌توانند کمک شایان توجهی به فعالان بازار کنند و به دور از بازار شایعه با تحلیل بنیادی واقع‌بینانه سهام شرکت‌ها، آینده سهم و شرایط حال حاضر آن را برای معامله‌گران ترسیم کنند تا معامله‌گران با تکیه بر تحلیل بتوانند، سرمایه‌گذاری عاقلانه‌تری در بازار سرمایه داشته باشند.