سنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی نحوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی را مشخص کردند.

در جلسه بعدازظهر سه‌شنبه رسیدگی به جزییات لایحه بودجه ۸۹ در بخش درآمدی، نمایندگان نحوه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی را در سال آینده مشخص کردند.

با تصویب مجلس، به دولت اجازه داده شد تا مبلغ ۵۰‌هزار‌میلیارد‌ریال از سهام قابل واگذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی، طرح‌های تملک دارایی‌های انتفاعی نیمه‌تمام یا آماده بهره‌برداری را به بخش خصوصی و تعاونی مجری یا متقاضی اجرای پروژه‌های عمرانی واگذار کند.

نمایندگان مقرر کردند شیوه و نحوه قیمت‌گذاری این طرح‌ها با تصویب هیات واگذاری باشد.

در عین حال انتقال سهام متناسب با صورت وضعیت مورد تایید دستگاه اجرایی براساس دستورالعملی خواهد بود که به وسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ظرف سه ماه تهیه می‌شود.

براساس مصوبه دیگر مجلس، به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری بخش‌های تعاونی و خصوصی برای تولید برق، آب شرب، فرآورده‌های نفتی، خدمات آزادراهی و انرژی‌های نو، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد، پرداخت بهای خرید این‌گونه کالاها و خدمات تولیدی را از تولیدکنندگان با اولویت تولید برق آبی و انرژی‌های تجدیدپذیر براساس قراردادهای منعقده بین وزارتخانه‌های نیرو، نفت و راه‌وترابری (شرکت‌های دولتی تابعه آنها و فروشندگان کالاها و خدمات تولید فوق با حق برداشت از منابع داخلی شرکت‌های مرتبط و یا ردیف‌های یارانه‌ای آنها که در این قانون مندرج است)، حسب مورد تضمین کند.

نمایندگان همچنین در مصوبه دیگری سازمان خصوصی‌سازی را موظف کردند برای تامین مبالغ مصوب بودجه مربوط به رد دیون، طبق شرایط عمومی مربوط به واگذاری شرکت‌ها، نسبت به فروش شرکت‌ها و تامین دیون محقق از این طریق اقدام کنند. در غیر این صورت سازمان خصوصی‌سازی موظف است سهام شرکت‌های مورد واگذاری را به طور مستقیم بابت رد دیون با رعایت مقررات مربوط به سازمان‌ها و نهادهای بستانکار واگذار کند.

قیمت‌گذاری ۹۰‌درصد شرکت‌های مشمول واگذاری

در همین رابطه معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: در صورتی که کارشناسان تا پایان سال شرکت‌های مشمول واگذاری را قیمت‌گذاری کنند، شرکت‌های مزبور به هیات واگذاری رفته و سال آینده واگذار خواهند شد.

مهدی عقدایی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد وضعیت واگذاری شرکت‌ها تا پایان سال گفت: ۹۰‌درصد شرکت‌های مشمول واگذاری، برای قیمت‌گذاری در حال بررسی کارشناسان است و در صورت مصوبه هیات واگذاری، آگهی واگذاری‌ها را در روزنامه‌ها درج خواهیم کرد.

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی افزود: در صورتی که کارشناسان تا پایان سال شرکت‌های مشمول واگذاری را قیمت‌گذاری کنند، شرکت‌های مزبور به هیات واگذاری رفته و سال آینده واگذار خواهند شد.