سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب دو قانون بازار اوراق بهادار و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید اشاره کرد و افزود: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای توسعه ابزارهای مالی و روش‌‌های جدید تامین مالی درکشور فراهم شده است. دکتر «علی صالح‌آبادی» در دومین کنفرانس بین‌المللی توسعه نظام تامین مالی در ایران با بیان مطلب فوق افزود: شرایطی در بازار سوم فرابورس فراهم شده است تا افرادی که طرح و ایده‌های نو دارند، بتوانند از طریق بورس تامین مالی کنند. وی با اشاره به اینکه طرح‌ها و ایده‌های نو، نوعی سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر هستند که امکان به نتیجه نرسیدن آن‌ها وجود دارد، اظهار داشت: این گونه طرح‌ها در قالب یک امیدنامه به صورت بلوکی در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.

توسعه نظام تامین مالی

وی با بیان اینکه بحث تامین مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است، اظهار داشت: نیروی کار، پتانسیل‌های اقتصادی و امکان سرمایه‌گذاری‌های مطلوب در کشور وجود دارد که می‌توان با طراحی سازوکار لازم در جهت تامین مالی پروژه‌ها و توسعه اشتغال گام برداشت. دکتر صالح‌آبادی به اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بر اساس این قانون، شرکت‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و از طرفی دولت نیز دیگر اجازه سرمایه‌گذاری فراوان بر روی پروژه‌ها را ندارد. به همین علت باید سازوکارهای لازم برای حضور فعال بخش خصوصی در کشور ایجاد شود.

ورود چند شرکت تامین سرمایه جدید به بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس از درخواست چند شرکت برای اخذ مجوز تاسیس شرکت تامین سرمایه خبر داد و اظهار داشت: در آینده نزدیک تعداد این گونه شرکت‌ها در بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه سازمان بورس نمی‌تواند متناسب با پروژه‌های مختلف اقتصادی ابزارهای تامین مالی طراحی کند، افزود: شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزارانی که دارای مشاور عرضه هستند، می‌توانند این مسوولیت را برعهده گیرند. وی خاطر‌نشان کرد: این شرکت‌ها می‌توانند ابزارهای جدید تامین مالی را طراحی و به سازمان بورس پیشنهاد دهند تا این سازمان بعد از بررسی‌های لازم برای تصویب، این ابزارها را به شورای عالی بورس ارسال کند. دبیر شورای عالی بورس گفت: بدون شک این شورا ابزارهای مالی اسلامی که متناسب با اقتصاد کشور باشد را تصویب و در اختیار جامعه سرمایه‌گذاری قرار خواهد داد.