سنا- سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای شرایط تملک سهام بانک‌های غیردولتی توسط موسسات و افراد حقیقی را اعلام کرد. سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه ای اعلام کرد: هرگونه معاملات سهام بانک‌های غیردولتی و موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی که منجر به تملک مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۱۰‌درصد سهام آن‌ها توسط شرکت‌ها و تعاونی‌های سهامی عام یا موسسات عمومی غیردولتی شود، ممنوع است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: معاملات سهام بانک‌های غیردولتی، موسسات مالی اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی که قبل یا بعد از تصویب قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی تاسیس شده یا می‌شوند و منجر به مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم بیش از ۱۰‌درصد سهام آن‌ها توسط شرکت‌های سهامی عام، تعاونی‌های سهامی عام یا موسسات عمومی غیردولتی شود، غیرقانونی بوده و بورس مجاز به ابطال آن مبادلات است.

به علاوه، درصورتی‌که مبادلات مذکور منجر به تملک بیش از ۵‌درصد سهام بانک، موسسات مالی و اعتباری و سایر بنگاه‌های واسطه پولی توسط اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی شوند نیز غیرقانونی بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند معامله را ابطال کند. این اطلاعیه خطاب به کلیه سرمایه‌گذاران و در راستای اجرای ماده ۵ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ قانون اساسی مصوب هشتم بهمن ماه سال ۸۶ اعلان شده است.