مهر- معاون نظارت و توسعه تعاونی‌های وزارت تعاون از دریافت ۸ تقاضای استانی و ملی تاسیس تعاونی‌های فراگیر ملی با هدف فقرزدایی و در راستای اجرای اصل۴۴ قانون اساسی خبر داد. عبدالمجید غریب رضا از دریافت ۸ تقاضا برای ایجاد و تاسیس تعاونی‌های فراگیر ملی خبر داد و گفت: با دریافت این ۸ تقاضا، عملا کار ایجاد این نوع از تعاونی‌ها بر اساس اصل۴۴ قانون اساسی آغاز خواهد شد.

معاون نظارت و توسعه تعاونی‌های وزارت تعاون اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از بخش‌های مهم اصل۴۴ قانون اساسی در بخش تعاون راه‌اندازی تعاونی‌های فقرزدایی فراگیر ملی است، اخیرا ۸ تقاضا در سطح ملی و استانی به وزارت تعاون رسیده است.

غریب رضا با بیان اینکه در حال حاضر وزارت تعاون مجوز تاسیس این تعاونی‌ها را در دست بررسی دارد، گفت: با صدور مجوز این نوع از تعاونی‌ها، علاوه بر اضافه شدن یک ‌گرایش جدید به تعاون، فقرزدایی و کمک به محرومین در استانها و در سطح کشور نیز از طریق تعاونی‌ها کلید خواهد خورد.

بر اساس مفاد اصل۴۴ قانون اساسی یکی از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط قانونگذار برای توسعه تعاونی‌ها علاوه بر فراهم شدن شرایط تاسیس تعاونی‌های سهام عدالت، دانش بنیاد، سرمایه‌گذاری، در نظر‌گرفتن تخفیفات بیمه‌ای و مالیاتی و همچنین ایجاد تعاونی‌های سهامی عام، تشکیل تعاونی‌های فراگیر ملی نیز برنامه‌ریزی شده است.

در این نوع از تعاونی که شرط تاسیس آن تحت پوشش قرار دادن اقشار ضعیف جامعه است، ۷۰‌درصد از سهام آن باید به دهک‌های پایین درآمدی اختصاص یابد و به عبارتی این‌گروه از افراد جامعه باید سهامدار آن باشند.البته به دلیل فراهم شدن امکان رشد و همچنین توسعه سرمایه‌گذاری در آن، قانونگذار حضور افراد دیگر و سرمایه‌گذاران واجد شرایط حضور در این نوع از تعاونی‌ها تا ۳۰‌درصد از سهام آن را نیز پیش‌بینی کرده است.