جو مثبت در بازار سهام

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد‌وستد سهام روز یکشنبه پس از تعطیلی ابتدای هفته کاری، فعالیت خود را با جوی مثبت شروع کرد. روز یکشنبه معامله‌گران در شروع بازار با دو عامل تقویت‌کننده بازار مواجه شدند. در مسائل داخلی معامله‌گران شاهد تقویت آرامش داخلی متعاقب حضور میلیونی مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن و کاهش تنش‌های سیاسی در کشور بودند. در همین حال در مسائل سیاسی سخنان وزیر خارجه روسیه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که گروه ۱+۵ فعلا مساله اعمال تحریم‌های جدید در قبال این کشور را مورد بررسی قرار نداده است.

به گفته وی، روسیه آمادگی آن را دارد تا در این رابطه با سایر کشورهای عضو این گروه همکاری کند تا این مساله در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. از این رو برخی کارشناسان آرامش سیاسی بازار را در خلال چند هفته آینده تنها با چالش مسائل سیاسی مرتبط با پرونده هسته‌ای کشورمان ارزیابی می‌کنند.

در کنار مسائل سیاسی رشد بازار جهانی و تقویت بازار مواد خام نیز به کمک بازار روز یکشنبه آمد.

بازگشت بهای فلزات به ویژه مس به مرز ۶ هزار و ۷۰۰دلار به همراه تقویت بهای نفت به بیش از ۷۴دلار در هر بشکه برای نفت برنت سبب شد تا معامله‌گران شاهد تقویت نمادهای وابسته به بازار جهانی باشند. از این رو بازار سهام که از روز چهارشنبه شاهد رگه‌هایی از جریان مثبت بود، در روز یکشنبه تشکیل صف‌های خرید و بهبود کامل بازار را شاهد بود. این همه در شرایطی رخ داد که به دلیل تعطیلی میان هفته، شمار قابل‌ملاحظه‌ای از فعالان در بازار نبوده و شرایط از این نظر مناسب برای صعود بازار نبود.

معامله‌گران در گروه پتروشیمی شاهد انتظار برای بازگشایی نماد فن‌آوران بودند، نمادی که با ارائه گزارش ۹ماهه تحقق سود شرکت را در این مدت اعلام کرده است. با توجه به توقف نماد پتروشیمی «شخارک» در روز چهارشنبه، معامله‌گران در نمادهای وابسته به تحولات صنعت پتروشیمی تنها با نماد سرمایه‌گذاری غدیر مواجه هستند.

در گروه مالی، معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید برای نماد بانک پارسیان بودند. در این میان بانک کارآفرین نیز که همچنان با تبعات مجمع فوق‌العاده هیات‌مدیره و شایعات در مورد عدم حضور مدیرعامل مواجه است با انتشار اطلاعیه‌ای سهامداران را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور افزایش سرمایه دعوت کرد.

در این گروه شرکت بیمه آسیا توانست رکود قیمتی جدیدی را به ثبت برساند. بیمه آسیا با توجه به عدم حل مشکل مالیات شرکت احتمالا به گفته عقدایی راهی فرابورس خواهد شد.

در گروه فلزی، معامله‌گران شاهد توقف نماد بسته بندی ایران برای اعلام تعدیل سود بودند.

در گروه تجهیزات تداوم بحث‌ها در مورد معامله بلوکی ۲۰درصدی حفاری شمال همچنان ادامه دارد. در شرایطی که تکلیف این معامله نامشخص است نماد حفاری شمال برای اعلام پیش‌بینی سود سال آینده متوقف شده است. انتظار می‌رود آغاز فعالیت دکل امیرکبیر (البرزسابق) در سال جاری تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر عملکرد شرکت داشته باشد.

در گروه تصفیه نفت، انتشار گزارش ۶ ماهه شرکت پالایشگاه اصفهان و اعلام پوشش ضعیف۴۰۱ ریال به همراه توقف نماد نفت پارس برای اعلام تعدیل منفی سبب شده است تا وضعیت این گروه دستخوش تغییر شود. این امر در آستانه ورود برخی از پالایشگاه‌های دیگر دولتی به بورس شرایط مناسبی را برای استقبال از این نمادها فراهم نمی‌کند.

در گروه حمل‌ونقل اعلام عرضه سهام توکا ریل توسط راه‌آهن در قالب مزایده سازمان خصوصی‌سازی سبب ایجاد تغییر در وضعیت حمل‌و‌نقل توکا خواهد شد.

توکاریل با برخورداری از یک ناوگان حمل فله نقش مهمی در انتقال سنگ‌آهن دارد. انتظار می‌رود این شرکت مورد توجه سهامداران «حتوکا» و معادن سنگ‌آهن قرار گیرد.

در مجموع بازار روز یکشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۷/۶۶واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۳/۱۵میلیارد تومان بالغ شد که ۷/۲۳درصد آن را معاملات نماد صدرا تشکیل داد. صدرا روز یکشنبه شاهد تشکیل صف خرید پس از معامله ۷/۱۹میلیون سهم بود.