مهر- رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از ارسال تقاضای تاسیس ۶ بانک خارجی به مجلس برای رفع محدودیت‌های حضور این بانک‌ها در ایران خبر داد. بهروز علیشیری با اشاره به تقاضای تاسیس بانک‌های خارجی در کشور، گفت: هم اکنون این درخواست‌ها از سازمان سرمایه‌گذاری به مجلس ارسال شده و کارگروهی ویژه در کمیسیون تجاری مجلس نیز در این خصوص تشکیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا دو هفته آینده موضوع رفع مشکلات قانونی حضور این بانک‌ها در کشور در کمیسیون مربوطه مطرح و به صحن مجلس ارسال خواهد شد، تصریح کرد: نباید رسیدگی به این موضوع به سال آینده موکول شود.

این در حالی است که اصلاح ماده ۵ قانون اصل۴۴ می‌تواند به حضور بانک‌های خارجی در کشور کمک کند، زیرا این قانون محدودیت‌هایی برای حضور این بانک‌ها ایجاد کرده بود.

اگر اصلاحیه ماده ۵ قانون اصل۴۴ که فوریت آن در مجلس تصویب شده در صحن نیز به تصویب برسد، ۶ درخواست مذکور به سرعت رسیدگی خواهد شد.

علیشیری پیش از این نیز با بیان اینکه معطل گذاشتن خارجیان برای تاسیس بانک در ایران یا سرمایه‌گذاری در کشور برای مدت یک روز نیز طولانی است، تصریح کرده بود: اما با توجه به اینکه از قبل مقررات نظارتی در این خصوص تعریف نشده بود و به تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نرسیده بود، باید این کار انجام شود تا روند اجرای تاسیس بانک‌ها و پاسخگویی به درخواست آنها عملیاتی شود.

وی بیان کرده بود: این درخواست‌ها از کشورهای حوزه منطقه خلیج‌فارس، خاورمیانه و آسیا است.