سهامداران تایدواتر خاورمیانه در نامه‌ای افشاگرانه از برخی حرکت‌های مشکوک در مقابل فعالیت‌های تایدواتر توسط برخی شرکت‌ها و افراد خاص پرده برداشتند.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل شرکت تایدواتر، سهامداران شرکت تایدواتر در نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به مهندس صدر، مدیرعامل سازمان بنادر خواستار تجدیدنظر این سازمان در برخورد با شرکت تایدواتر شدند.

بنابر این گزارش سهامداران شرکت تایدواتر با برشمردن خدمات این شرکت طی سال‌های اخیر در حوزه دریایی و بندری کشور از جمله در صف‌شکنی برای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران، پیشتازی در عرضه کارآفرینی و توسعه کسب و کار در بنادر، حمایت بی‌دریغ حتی با وجود ضرر خود شرکت برای گسترش ترانشیپ در بندر شهید رجایی و تقبل هزینه‌های مختلف به گونه‌ای که موجب رشد ۱۳۴ درصدی ترانشیپ شده است، تحمل ۱۳ سال ضرر در بندر امام خمینی (ره) تنها برای انجام خدمت در خصوص تخلیه غلات کشور و حتی متضرر شدن از بابت قرارداد با سازمان بنادر در بنادر انزلی و امیرآباد، در ادامه از بروز شایعات و زمزمه‌های ناپسند حاکی از کم‌لطفی سازمان بنادر نسبت به شرکت تایدواتر گلایه کرده‌اند.

در این نامه با اشاره به تعلق بخش چشمگیری از سهام شرکت تایدواتر به افراد حقیقی آسیب‌پذیر که قریب به اتفاق آنان از خانواده معظم شهدا، جانبازان، اسرا، کارکنان و بازنشستگان سازمان بنادر و دریانوردی و بازماندگان آنها هستند، خطاب به مدیرعامل سازمان بنادر آمده است: حمایت خود را از شرکت تایدواتر دریغ نفرمایید تا زمینه سودجویی عوامل فرصت طلب به طور کامل از میان برداشته شود.

سهامداران تایدواتر با اشاره به خرید ۴۲ درصد سهام بزرگ‌ترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات بندری کشور به مبلغ ۱۷۶ میلیارد تومان توسط شرکت مهر اقتصاد ایرانیان تصریح کرده‌اند: با وجود گذشت دو سال از واگذاری این سهام توسط تایدواتر اما نحوه برخورد سازمان بنادر به عنوان ناظر و کارفرمای شرکت در بخش بندری به گونه‌ای بوده است که سهامدار اصلی تایدواتر نه تنها سودی از محل صرف منابع خود حاصل نکرده؛ بلکه با کاهش ۴۰ درصدی ارزش سهام خود مواجه شده است.

در ادامه این نامه سهامداران تایدواتر با تاکید بر اینکه در این مدت حتی سهامداران حقیقی شرکت نیز که جز کارکنان و بازنشستگان سازمان بنادر و دریانوردی هستند با زیان قابل توجهی دست و پنجه نرم می‌کنند، آمده است: این اتفاقات در حالی برای تایدواتر روی داده است که هم‌اکنون در بنادر کشور، شاهد تقسیم غیرعادلانه بازار بین شرکت‌هایی هستیم که سهم آورده آنها در بخش بندری کشور نسبت به تایدواتر خاورمیانه بسیار اندک است و علاوه بر این، بخش اعظم این اندک آورده نیز از محل تسهیلات و منابع بانکی تامین شده است!

سهامداران تایدواتر با افشای واگذاری نیمی از درآمد شرکت تایدواتر به دیگر شرکت‌های خصوصی با سرمایه‌های ناچیز که تنها دارای تک سرمایه‌دار هستند و در اختیار گرفتن بخش دیگری از درآمدها به عنوان جرایم سنگین قراردادی و هزینه اجاره تجهیزات و زمین توسط سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرده‌اند: این اقدامات انحصارطلبانه سازمان بنادر باعث آسیب‌پذیر شدن بیشتر سهامداران جزء تایدواتر خواهد شد.

امضا‌کنندگان این نامه با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیم تایدواتر در بخش‌های بندری کشور از مدیرعامل سازمان بنادر خواستار انعقاد قراردادهای بلندمدت ۲۰ ساله با تایدواتر شده‌اند. سهامداران تایدواتر در بخش دیگری از نامه خود به افشای برخی از حرکات جدید در بندر شهید رجایی از سوی شرکت‌های بندری و شرکت‌های پایانه دار پرداخته و تصریح کرده‌اند: متاسفانه اخیرا تعدادی از این شرکت‌ها درآمد انبارداری محموله‌های وارده به محوطه‌های خود را به خطوط کشتیرانی خارجی داده و با این اقدام رشوه مانند، سعی در جذب جریان کالاهای این خطوط به محوطه‌های خود دارند که اقدامی بسیار نکوهیده است.

در ادامه این افشاگری آمده است: این اقدام از یک سو موجب خارج شدن بخش قابل توجهی از عواید بندری کشور به صورت ارز از ایران به یک شرکت خارجی می‌شود و از سوی دیگر به تخریب بازار در بخش پایانه‌های بندری کشور و خدشه‌دار شدن به امکان رقابت آزاد و سالم در بازار می‌شود.

سهامداران تایدواتر تاکید کرده‌اند: اقدام این شرکت‌ها به دلیل منفعت طلبی و ناتوانی آنها در بازاریابی است که منافع کشور را بر باد داده و آن را نصیب شرکت‌های خارجی می‌کند و از همین رو شایسته است مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با برخورد اکید با این گونه اقدامات منفعت‌طلبانه از زیان کشور و خدشه وارد شدن به مصالح و منافع مالی ایران آن هم در آستانه سالگرد سی و یکمین پیروزی انقلاب جلوگیری کند.