پایان انقلاب نارنجی

ویکتور یانکویچ دولت اوکراین را از نارنجی‌ها پس گرفت - عکس: AFP با پیروزی ویکتوریانوکوویچ در دوردوم انتخابات

نتیجه انتخابات اوکراین به نفع مخالفان رقم خورد

دنیای اقتصاد، احسان ابطحی: ویکتور یانوکوویچ، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین، دیروز و پس از شمارش بیشتر آرا به عنوان رییس‌جمهوری آینده این کشور انتخاب شد، فردی که در سال ۲۰۰۴ میلادی از رهبران انقلاب نارنجی شکست خورد، اما این بار آنان را مغلوب خود کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، با شمارش ۹۶ درصد آرای انتخابات روز یکشنبه، ویکتور یانوکوویچ، نامزد مورد حمایت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین موفق شد، ۴۸.۳ درصد آرا را به دست آورد؛ در حالی که یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین و یکی از رهبران انقلاب نارنجی ۱/۴۶ درصد آرا را کسب کرد. با این حال تیموشنکو که به عنوان سیاستمداری پر‌هیجان و آتشین شناخته می‌شود، دیروز از پذیرش شکست خودداری کرد. ویکتور یانوکوویچ روز یکشنبه و در پایان انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در مقر ستاد انتخاباتی‌اش در کی‌یف پایتخت اوکراین گفت: «‌من هر اقدامی انجام خواهم داد تا مطمئن شوم که شهروندان اوکراین، بدون توجه به اینکه در کدام قسمت این کشور زندگی می‌کنند، در یک کشور باثبات احساس راحتی و آرامش کنند.»

اگر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین مورد تایید نهایی قرار بگیرد، رهبران انقلاب نارنجی با مجازاتی سنگین از سوی مردم اوکراین مواجه خواهند شد، رهبرانی که تلاش کردند تا این کشور را با مدل حکومتداری پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اداره کنند و اوکراین را به سوی دموکراسی اروپایی پیش ببرند، اما به جای آن به نا‌آرامی‌های سیاسی و اقتصادی در این کشور دامن زدند.

پیروزی ویکتور یانوکوویچ همچنین پیروزی بزرگی برای مسکو به شمار می‌رود که همواره برای نفوذ در این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی در حال رقابت با غرب بود؛ در حالی که یانوکوویچ با کمک مشاوران سیاسی آمریکایی‌اش تلاش کرده است تا این ذهنیت را تغییر دهد که از سوی روسیه حمایت می‌شود، اما در عین حال از سیاست‌هایی دفاع کرده که با استقبال مسکو مواجه شده‌است. کرملین به شدت از تصمیم اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌-‌ناتو‌-‌ انتقاد کرده و گفته بود که غرب تلاش می‌کند تا بر مناطقی که به طور سنتی تحت نفوذ روسیه است، مسلط شود. یانوکوویچ وعده داده است که اجازه نخواهد داد اوکراین به عضویت ناتو دربیاید.

در دوران ریاست‌جمهوری ویکتور یوشچنکو، رییس‌جمهوری کنونی اوکراین که از دشمنان قسم‌خورده سیاست‌های کرملین بود، روابط با روسیه، به شدت متشنج شد تا‌حدی که مسکو سفیر خود را از کی‌یف فرا‌خواند. این در حالی است که یوشچنکو در مرحله اول انتخابات، شکست تحقیر‌آمیزی را متحمل شد و در مکان چهارم قرار گرفت. محبوبیت او در پنج سال گذشته و به دلیل مشکلات بزرگی که برای اوکراین پیش آمد به شدت کاهش یافته است. یوشچنکو و تیموشنکو که نخست‌وزیر فعلی اوکراین است و در انتخابات مرحله دوم ریاست‌جمهوری با یانوکوویچ رقابت می‌کرد، زمانی با یکدیگر متحد بودند، اما یوشچنکو از حمایت از تیموشنکو در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین خودداری کرد و از مردم خواست تا در انتخابات روز یکشنبه به گزینه «‌‌علیه همه» رای دهند، گزینه‌ای که در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین یک گزینه قانونی است. این درخواست یوشچنکو از مردم بی‌تردید بر پیروزی یانوکوویچ تاثیر بسیار مهمی داشت.

بر‌اساس نتایج اعلام شده، ۴/۴ درصد رای‌دهندگان به گزینه «‌علیه همه» رای دادند که این میزان رای بیشتر از میزان برتری یانوکوویچ بر تیموشنکو است. به عبارت دیگر اگر یوشچنکو از مردم می‌خواست تا به نفع تیموشنکو رای دهند، شاید امروز تیموشنکو رییس‌جمهوری اوکراین بود.