پیشتازی دارویی‌ها در ارسال گزارش‌های 9ماهه

گروه بورس- ۱۰ شرکت دارویی اطلاعات مالی دوره منتهی به آذر امسال خود را منتشر کردند. نکته قابل‌توجه در گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌های دارویی افزایش درآمد حاصل از فروش و سود محقق شده بیشتر آنها در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به گونه‌ای که علاوه بر پوشش مناسب سود تا پایان آذر ماه، افزایش عملکرد نسبت به سال گذشته نیز محقق شده است. همچنین پیش‌بینی سود هر سهم شرکت‌های فرآورده‌های تزریقی و البرز دارو با تعدیل مثبت همراه شده است.

افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی داروسازی امین

همچنین هیات‌مدیره داروسازی امین در نظر دارد ۱۰۰درصد افزایش سرمایه دهد.

این شرکت درآمد هر سهم امسال را با ۵۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۸۱۶ریال پیش‌بینی کرد که عایدی محقق شده هر سهم در عملکرد ۹ماهه ۶۴۵ریال اعلام شده است. این مبلغ با ۳۷درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۷۹درصد بودجه امسال را پوشش می‌دهد. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش «دامین» تنها ۱۴درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش دارد و با رسیدن به رقم ۱۹۵میلیارد و ۴۲۴میلیون ریال معادل ۷۱درصد بودجه شرکت را محقق کرده است.

تعدیل مثبت پیش‌بینی سود «دفرا»

از سوی دیگر، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران پیش‌بینی سود هر سهم خود را با ۴۹ریال افزایش از مبلغ ۷۳۱ریال به مبلغ ۷۸۰ریال رساند. «دفرا» کاهش مقدار فروش به دلیل عدم تولید جامدات (قرص و کپسول) و کاهش قیمت مواد اولیه اعلام کرده است. این در حالی است که «دفرا» با وجود افزایش ۲۳درصدی فروش ۹ماهه امسال نسبت به سال قبل شاهد ۲۷درصد کاهش در تحقق سود هر سهم بود. به این ترتیب گزارش ۹ماهه «دفرا» حکایت از تحقق ۷۸درصدی پیش‌بینی سود هر سهم و پوشش ۷۷درصدی درآمد حاصل از فروش دارد.

تحقق ۹۴درصد فروش «فارابی»

داروسازی فارابی با پیش‌بینی سود یک‌هزار و ۴۴۳ریالی برای هر سهم خود پوشش ۷۶درصدی را تا پایان آذر ماه برای هر سهم رقم زد. این شرکت ۹۴درصد از درآمد حاصل از فروش خود را در این دوره محقق کرده است. شاهد افزایش ۳۵درصدی سود محقق شده و رشد ۲۵درصدی درآمد حاصل از فروش دوره ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

افزایش ۱۵درصدی فروش کیمیدارو

از سوی دیگر، کیمیدارو گزارش ۹ ماهه امسال را با پوشش ۷۵درصدی درآمد حاصل از فروش ارائه کرد. به این ترتیب فروش کیمیدارو با ۱۵درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵۹میلیارد و ۴۴۲میلیون ریال اعلام شده است.

همچنین کیمیدارو از یک‌هزار و ۱۰۸ریال پیش‌بنی سود خالص هر سهم تا پایان آذر ماه به ۶۴۵ریال سود رسید که معادل ۵۸‌درصد از بودجه امسال شرکت است. این در حالی است که سود محقق شده ۹ ماهه کیمیدارو در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد ۸درصدی داشته است.

تقسیم سود ۱۲۶۰ریالی البرز دارو

هیات مدیره البرز دارو تصمیم دارد به ازای هر سهم مبلغ ۱۲۶۰ریال را جهت تقسیم بین صاحبان سهام به مجمع امسال پیشنهاد کند. این در حالی است که پیش‌بینی سود البرز دارو همزمان با گزارش ۹ماهه با ۲۷۹ریال افزایش مواجه شده است.

به این ترتیب البرز دارو با کنار گذاشتن یک‌هزار و ۴۵۷ریال سود برای هر سهم خود طی عملکرد ۹ماهه معادل ۷۸درصد از پیش‌بینی بودجه امسال را محقق کرد. از سوی دیگر درآمد حاصل از فروش البرز دارو با ۶۸درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۴۸۶میلیارد و ۳۰میلیون ریال رسید تا معادل ۸۲درصد بودجه شرکت را پوشش دهد.

پوشش ۶۸درصدی سود «دلقما»

دارویی و بهداشتی لقمان تا پایان آذر ماه به ترتیب ۶۸ درصد از پیش‌بینی سود هر سهم و ۶۶درصد از پیش‌بینی فروش امسال را محقق کرده است و «دلقما» درآمد هر سهم امسال را با ۷۵میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۷۷۹ریال پیش‌بینی کرده که ۵۲۸ریال آن طی ۹ ماهه منتهی به آذر ماه کنار گذاشته است.

فروش ۱۸۰میلیارد ریالی «دشیمی»

در همین حال شیمی دارویی درآمد حاصل از فروش امسال را در بودجه مبلغ ۲۳۹میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان آذر ماه معادل ۱۸۰میلیارد و ۵۲۶میلیون ریال درآمد حاصل از فروش کسب کرده است. به این ترتیب ۷۵‌درصد فروش این شرکت طی عملکرد ۹ ماهه محقق شده است. از سوی دیگر، درآمد هر سهم «دشیمی»‌ با ۳۵میلیارد ریال سرمایه مبلغ ۹۲۹ریال پیش‌بینی شده که با افزایش ۱۵درصدی در مقایسه با دوره ۹ ماهه سال قبل، شرکت ۶۳درصد آن را پوشش داده است.

تغییر در جزئیات پیش‌بینی «دکوثر»

داروسازی کوثر اعلام کرده است که با وجود تغییر پیش‌بینی سود ۶۵۵ ریالی هر سهم این شرکت، جزئیات پیش‌بینی سود هر سهم شرکت در مقایسه با اطلاعات قبلی تغییر یافته است.

«دکوثر» افزایش مقدار فروش به دلیل افزایش درخواست‌های شرکت‌های پخش و افزایش هزینه‌های مالی به دلیل دریافت تسهیلات از بانک‌ها را از دلایل این مساله عنوان کرده است. همچنین شرکت طی عملکرد ۹ماهه امسال با کاهش سود تحقق یافته به میزان ۴۹درصد نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. بر این اساس داروسازی کوثر با پوشش ۳۴۴ریالی برای هر سهم معادل ۵۳‌درصد از پیش‌بینی سود هر سهم را محقق کرد. این در حالی است که هیات مدیره «دکوثر» در نظر دارد سرمایه شرکت را به مبلغ ۱۸۰میلیارد ریال از محل سود انباشته افزایش دهد.

گزارش ۹ ماهه «وپخش» در انتظار!

در همین حال شرکت داروپخش طی گزارش ۹ ماهه یادآوری کرده است که پوشش عملکرد سالانه شرکت باید بر اساس ماهیت فعالیت سرمایه‌گذاری آن تحلیل شود. در همین حال این شرکت طی دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ماه برای هر سهم ۱۱ ریال زیان محقق کرده است. از طرفی سودی نیز از سرمایه‌گذاری‌های خود پوشش نداد. این در حالی است که پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال داروپخش مبلغ ۸۰۵ریال و پیش‌بنی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ این شرکت نیز ۴۹۴ میلیارد ریال اعلام شده است.

تقسیم سود ۷۴۰ریالی ایران دارو

شرکت ایران دارو درآمد هر سهم امسال را با ۳۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۱۱ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان آذر ماه معادل ۶۷‌درصد سود هر سهم را محقق کرده است. این در حالی است که پوشش ۷۳درصدی فروش ایران دارو تا پایان آذر ماه رقم خورد.