عباس وفادار *

مدیران شرکت‌ها و موسسات و تجارتخانه‌ها به موجب قوانین و مقررات دارای وظایف متعددی هستند که باید به آن توجه کافی داشته باشند. به تازگی وظیفه دیگری نیز به وظایف مدیران اضافه شده است و آن توجه به شماره پلاک شهرداری مربوط به دفتر مرکزی شرکت در هر زمانی است که وارد شرکت می‌شوند.

چندی است شهرداری محترم تهران بنا به دلایلی اقدام به تغییر پلاک ساختمان‌ها کرده و اگر مدیران به اقدامات تامینی که باید از این بابت به عمل آورند، توجهی نکنند، چه بسا خسارات جبران‌ناپذیری بر شرکت و خودشان وارد شود؛ کما اینکه وقوع چنین خساراتی از زمان تغییر پلاک‌ها آغاز شده است! این عواقب و خسارت‌ها ناشی از تغییری است که به لحاظ تغییر شماره پلاک در اقامتگاه شرکت‌ها، موسسات، تجارتخانه‌ها و... ایجاد شده است. در حال حاضر مواردی مشاهده شده که ثبت شرکت‌ها به لحاظ مغایرت پلاک جدید مندرج در آگهی دعوت مجامع عمومی با شماره پلاک مندرج در پرونده ثبتی شرکت، از ثبت صورتجلسات مجامع عمومی خودداری کرده است. موارد دیگر مربوط به ابلاغ قانونی آرای صادره توسط دادگاه‌ها یا برگ تشخیص مالیات، برگ مالیات قطعی، آگهی دعوت به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و... به پلاک‌هایی است که قبلا مربوط به شخص حقوقی بوده و هم‌اکنون متعلق به دیگری است.

به موجب ماده ۱۰۰۲ قانون مدنی، «اقامتگاه هر شخص عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد. اگر محل سکونت شخص غیر از مرکز مهم امور او باشد، مرکز امور او اقامتگاه محسوب می‌شود. اقامتگاه اشخاص حقوقی، مرکز عملیات آنها خواهد بود.» همچنین به موجب ماده ۵۹۰ قانون تجارت، اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی در آنجا است. در شرکت‌های سهامی نیز به موجب بند ۴ ماده ۸ اصلاحیه قانون تجارت، مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن باید در اساسنامه شرکت قید شود.

طبق تبصره ۲ ماده ۵۱ قانون آیین دادرسی مدنی نیز چنانچه خواهان و خوانده در دادخواست‌هایی که طرح می‌شود شخص حقوقی باشد، در دادخواست نام و اقامتگاه شخص حقوقی نوشته خواهد شد. به موجب قوانین و مقررات، ابلاغ قانونی نیز معمولا در اقامتگاه قانونی شخص حقوقی صورت می‌پذیرد.

همه موارد فوق بیانگر اهمیت بسیار زیاد اقامتگاه قانونی اشخاص حقوقی است و به همین لحاظ است که ضرورت دارد در این ایام که شهرداری محترم بدون در نظر‌گرفتن مشکلاتی که بر شرکت‌ها وارد می‌شود اقدام به تغییر شماره پلاک ساختمان‌ها می‌کند، مدیران محترم باید نهایت دقت و مراقبت را در هنگامی که به دفتر شرکت وارد می‌شوند با کنترل روزانه شماره پلاک ساختمان به عمل آورند تا در صورت تغییر پلاک، بلافاصله حسب مورد با اصلاح اساسنامه یا تهیه صورتجلسه هیات‌مدیره، موضوع تغییر پلاک محل قانونی شرکت را به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام تا نسبت به آگهی آن در روزنامه رسمی کشور اقدام شود و شرکت از عوارض و معضلات این تغییر پلاک مصون بماند.

*حسابدار رسمی، کارشناس رسمی دادگستری و مدرس دانشگاه تهران