دنیای اقتصاد- آیا بورس تهران به روزهای مثبت خود بازگشته است؟ معاملات دیروز بازار سرمایه که با عرضه صف‌های خرید در بسیاری از نمادها روز خوبی را برای شاخص رقم زد، امیدواری دوباره‌ای را برای بازگشت سهامداران به بورس تهران نوید داد.روز گذشته شاخص بعد از رشد 142واحدی به رقم 11هزار و 592 واحد رسید تا بورس تهران از ابتدای امسال میانگین بازدهی 5/45درصدی داشته باشد.

در پی عرضه صف‌های خرید به لحاظ میزان رشد رخ داد
پنجمین رشد 3رقمی شاخص در سال 88
گروه بورس- اعظم شریفی: آیا بورس تهران به روزهای مثبت خود بازگشته است؟ معاملات دیروز بازار سرمایه که با عرضه صف‌های خرید در بسیاری از نمادها روز خوبی را برای شاخص رقم زد، امیدواری دوباره‌ای را برای بازگشت سهامداران به بورس تهران نوید داد.
روز گذشته شاخص بعد از رشد 142واحدی به رقم 11هزار و 592واحد رسید تا بورس تهران از ابتدای امسال میانگین بازدهی 5/45درصدی داشته باشد. این در حالی است که تنها یک‌درصد از این بازدهی مثبت طی سه ماه و نیم گذشته کسب شده و بورس تهران 5/44درصد از بازدهی خود را در نیمه اول امسال به دست آورده است. شاخص تا به حال روزهای مثبت و منفی زیادی داشته است اما به جز چند روز خاص، هیچ‌گاه در طول دوران فعالیت خود حتی نوسانی 400 واحدی را تجربه نکرده است. شاخص قیمت از سال 71تاکنون سه بار نوسانات 500واحدی مثبت و منفی داشته است؛ یک بار در پنجم آبان سال 87 اخبار منفی مخابرات افت 580 واحدی و یک بار نیز در تیر ماه همان سال افت 508 واحدی در کارنامه شاخص بورس تهران ثبت شده است.
اما شاخص بیشترین رشد امسال را در چهارم شهریور ماه امسال با ۵۹۳واحد افزایش کسب کرد که شرایط مثبت روزهای قبل از انجام معامله بزرگ مخابرات و انتشار اخبار مربوط به تعدیل مثبت «اخابر» زمینه‌ساز رشد تاریخی شاخص در این روز بود. اما مخابرات با تاثیر مثبت ۴۳واحدی خود دیروز نیز بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشت. معاملات روز گذشته بورس تهران پنجمین رشد بزرگ شاخص در سال جاری را به همراه داشت. در این روز البته صف‌های خرید در نمادهای فولاد، مس، سنگ آهنی و مپنا از ساعات ابتدایی شکل گرفته بود تا نماد مس و فولاد مبارکه نیز به ترتیب با ۲۱ و ۱۸ واحد تاثیر مثبت در رشد شاخص سهیم باشند.
در معاملات دیروز با عرضه 11میلیون سهم مخابرات و 25میلیون سهم فولاد، صف خرید این سهام از بین رفت؛ اما صف 16میلیون سهمی مپنا با وجود عرضه سهم در این نماد در پایان وقت معاملات باقی ماند. به این ترتیب بازار خوب سه روز معاملاتی گذشته در حالی به رشد 285 واحدی شاخص انجامیده است که کارشناسان از رشد قیمت‌های جهانی در آغاز سال جدید میلادی به عنوان مهم‌ترین دلیل این امر یاد می‌‌کنند. از سوی دیگر در حالی که بازارهای جهانی شروعی مثبت داشته‌اند، رسیدن به کف‌های جذاب قیمتی در بسیاری از سهام، انگیزه زیادی را برای خرید به سهامداران می‌‌دهند. در کنار این مسائل باید دید شاخص بورس طی چند روز آینده روند مثبت خود را ادامه خواهد داد یا با فروکش کردن هیجان سهامداران مواجه خواهد شد؟
در همین رابطه رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه بازار یک بار دیگر تحت تاثیر شرایط هیجانی قرار گرفته است، گفت: درست است که شروع خوب بازارهای جهانی دلیل مهمی برای افزایش قیمت‌ها است، اما رفتار سهامداران نشان داده که بازار کم عمق بورس تهران روزهایی کاملا منفی یا کاملا مثبت را در پی خواهد داشت. شاهین چراغی افزود: نمادهای بزرگ بازار سهم زیادی در این اتفاقات دارند و باید نسبت به این امر آسیب‌شناسی به عمل آورد تا فضای بازار و رفتار سهامداران با تحلیل و بررسی بیشتری همراه باشد.
چراغی خاطرنشان کرد: این تجربه ما از بازار است که نمی‌توان زیاد به این وضعیت دلخوش بود؛ چون افق سرمایه‌گذاری سهامداران حاضر در بازار به شدت کوتاه‌مدت شده است و این امر رفتارهای احساسی را دامن می‌‌زند. وی اظهار داشت: رفتار بازار نباید تابع حرکت‌هایی که از سوی عده‌ای صورت می‌‌گیرد، باشد؛ زیرا در این وضعیت هیچ منطقی حاکم نخواهد بود. به طور مثال در معاملات دیروز بدون هیچ اتفاق خاصی صف‌های خرید زیادی در بازار بود. هر چند بازار مثبت دیروز ناشی از شرایط اقتصادی و گزارش‌های بهتری از شرکت‌ها است؛ اما نباید در یک دوره کوتاه مدت انتظار شرایط ایده‌آل را داشت، بلکه با حضور طولانی‌تر در بازار می‌‌توان شرایط منطقی و عمق باثبات تری را برای بورس تهران متصور شد.
کف‌های قیمتی بار دیگر جذاب شدند!
این در حالی است که یک کارشناس دیگر بازار معتقد است افت‌های شدید قیمتی در نمادهای پیشرو بازار این سهام را دوباره برای خریداران جذاب کرده است.رضا بختیاری با بیان اینکه اخبار خوب بازار جدید نیستند، گفت: افزایش قیمت نفت تا 80دلار، رشد جهانی قیمت فلزات و انتظار برای تعدیل و پوشش مناسب در برخی گروه‌ها همگی اخبار مثبتی هستند که مدتی است سهامداران در بازار می‌‌شنوند. وی تاکید کرد: از سوی دیگر احتمال عرضه سهام جدید در بازار بسیار پایین است، بنابراین اگر پول جدیدی بخواهد وارد بازار شود مطمئنا در همین گروه‌های پرتقاضا جذب خواهد شد. بختیاری با اشاره به اینکه هنوز هیچ بازار رقیبی در کنار بازار سرمایه سیگنال مثبت حرکتی نداده است، گفت: نرخ پایین اوراق مشارکت و رکود ادامه‌دار بازار مسکن باعث شده است تا همچنان تنها بازار پیشرو، بازار سرمایه است و اگر تحولات داخلی و بین‌المللی مثبت باقی بماند، بورس تهران روزهای مثبتی طولانی‌تری را پیش رو خواهد داشت.
این در حالی است که به اعتقاد وی رفتار حقوقی‌ها برای فروش سهام در قیمت‌های پایین‌ نیز عامل دیگری برای حرکت دیروز بازار بود.
بختیاری تاکید کرد: البته اگر بازیگران عمده بازار در عرضه‌های خود اشتباه نکنند، جو آرام بازار پایدارتر می‌‌شود. به این ترتیب زمینه برای حضور جدی‌تر سهامداران بلندمدت فراهم خواهد شد تا پول جدید خود را برای مدت بیشتری وارد بازار کنند.