ابطال آیین‌نامه واگذاری مدیریت سهام عدالت به دولتی‌ها

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون نظارت بر اصل۴۴ مجلس- عکس: خبرگزاری فارس

به گفته حمیدرضا فولادگر، آیین‌نامه‌ای که چندی پیش با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد و براساس آن صندلی سهام عدالت در هیات مدیره شرکت‌های واگذار شده به دستگاه‌های دولتی اختصاص می‌یافت، توسط کمیته تصدیق مقررات مجلس شورای اسلامی ابطال شده است. با حکم هیات تطبیق مصوبات مجلس

مدیریت «عدالت» از دولت پس گرفته شد

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: رییس کمیسیون ویژه نظارت بر اصل۴۴ از ابطال مصوبه اخیر دولت در مورد مدیریت سهام عدالت خبر داد. «حمیدرضا فولادگر» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که در مورد چگونگی ابطال مصوبه پرسیده بود، گفت: هیات تطبیق مصوبات مجلس شنبه هفته جاری اقدام به ابطال مصوبه‌ای کرد که مطابق آن مدیریت سهام عدالت تا زمان تشکیل تعاونی‌های سهام عدالت در اختیار دولت قرار می‌‌گرفت.

وی افزود: مصوبه هیات دولت در تضاد کامل با ماده ۳۸ قانون اصل۴۴ بود و بر این اساس کمیسیون ویژه اصل۴۴ تصمیم گرفت، ایرادات قانونی خود را به هیات تطبیق بفرستد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: آیا حکم هیات تطبیق قابل تجدید نظر از طرف دولت است یا خیر گفت: بله، دولت تا یک‌هفته فرصت دارد، درخواست تجدیدنظر خود را به هیات تطبیق بفرستد تا در نهایت بعد از بررسی‌ها هیات، حکم نهایی را اعلام کند.

لطفا از قانون تمکین کنید!

وی در عین حال گفت: از آنجا که مغایرت مصوبه دولت با ماده ۳۸ قانون اصل۴۴، آشکار است به دوستان در دولت پیشنهاد می‌‌کنیم به جای تجدیدنظرخواهی از قانون تمکین کنند. «فولادگر» در جواب دیگر سوال خبرنگار ما که پرسید: «چرا با وجودی که حکم ابطال مصوبه دولت صادر شده، وزارت صنایع اقدام به معرفی نمایندگان سهام عدالت در شرکت‌های فولاد مبارکه و مس کرده است؟»، گفت: روشن است که این اقدام‌ها وجهه قانونی ندارد. بدیهی است که پس از رای نهایی هیات تطبیق تمام این حکم‌ها باید تغییر کنند.

مخابرات قانونی شد

وی در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که ترکیب هیات‌مدیره شرکت مخابرات بر اساس تلاشی که کمیسیون ویژه انجام داده، تغییر کرده است. وی افزود: پیش‌تر نمایندگان دولت و سهام عدالت در هیات مدیره شرکت مخابرات از سوی وزارت ارتباطات معرفی شده بودند که با توجه به ابطال مصوبه دولت و تلاش کمیسیون، نماینده سهام عدالت را کارگزاری سهام عدالت و نماینده دولت را نیز وزارت اقتصاد معرفی کرد. وی در پاسخ به این سوال که «با تغییراتی که در صدور حکم‌ها در مخابرات صورت گرفته، آیا افراد حقوقی هیات‌مدیره هم تغییر کرده‌اند یا نه؟» گفت: نه، متاسفانه تغییرات فقط شکلی است و افرادی که پیش‌تر معرفی شده بودند، ابقا شدند و تنها نام وزارتخانه و نهاد تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: تلاش ما در مجلس این است که تغییرات را از شکلی به محتوایی برسانیم و واگذاری‌ها را به بخش خصوصی واقعی برسانیم.

کسی «عدالت» را تحویل نمی‌گیرد!

در عین حال مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت در گفت‌وگو با «فارس» در این مورد گفت:‌ متاسفانه به دلیل انحلال کارگزاری سهام عدالت و عدم انتقال سبد سهام آن به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، کسی سهام عدالت را به حساب نمی‌آورد.