سنا- بررسی دستورالعمل اجرایی خریدهای تملکی در بورس اوراق بهادار تهران، در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار به پایان رسید.

رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این مطلب افزود: این دستورالعمل که در مورد مبانی نظری ادغام و اکتساب و تجربه کشورها در این زمینه، همچنین مقایسه مقررات مربوط به خرید تملکی در برخی از بازارهای نوظهور است، با حضور نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار تهران در کمیته تدوین مقررات بررسی و نسخه پیشنهادی این کمیته به منظور تصویب نهایی به هیات‌مدیره سازمان ارسال خواهد شد. مریم صفاریان افزود: هدف از تدوین این دستورالعمل، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت فرآیند خرید تملکی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. وی تاکید کرد: وجود شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک که در بسیاری از مواقع قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند و نیاز به تجدید ساختار و تغییرات مدیریتی و افزایش کارایی و بهره‌وری شرکت‌ها در اقتصاد ایران دارند، حاکی از اهمیت موضوع ادغام و اکتساب شرکت‌ها در کشور است، اگر چه ضرورت ادغام شرکت‌های ایرانی و ایجاد شرکت‌های بزرگ‌تر از جهت بهره‌مندی از مزیت‌های صرفه‌جویی ناشی از مقیاس نیز قابل توجه است.

رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اهمیت موضوع ادغام و اکتساب شرکت‌ها در اقتصاد ایران از یک سو و نبود مقررات لازم در بازار سرمایه به منظور شفاف و کارا کردن این فرآیند و اطمینان از برخورد منصفانه با سهامداران از سوی دیگر را می‌توان از جمله دلایل تدوین دستورالعمل مذکور برشمرد. وی با بیان اینکه در این دستورالعمل، خرید تملکی به صورت «خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به نحوی که مجموع مالکیت مستقیم و غیرمستقیم خریدار منجر به کنترل وی بر شرکت شود» تعریف شده است، ابراز داشت: مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم هر شخص حقیقی یا حقوقی بر بیش از ۵۰‌درصد سهام با حق رای یک واحد تجاری منجر به کنترل بر آن واحد تجاری خواهد شد. صفاریان در ادامه تصریح : این دستورالعمل اشخاصی را که اقدام به خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌کنند مکلف کرده تا مالکیت، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۴، ۵۱، ۶۷ و ۷۵‌درصدی خود از سهام شرکت را به بورس اعلام کنند. معاون مدیریت پژوهش و توسعه سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز مکلف خواهند بود، تعداد و ‌درصد سهام اشخاصی که مالک بیش از ۵‌درصد از سهام شرکت هستند را سالانه به بورس اطلاع دهند، خاطر نشان کرد: «همچنین تعداد و‌درصد سهام مالکان بیش از ۵۰‌درصد سهام شرکت را نیز باید به بورس اعلام کنند.» رییس کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار، از دیگر الزامات گزارش‌دهی فرآیند خرید تملکی در بورس اوراق بهادار تهران را اعلام برنامه کسب‌وکار شرکت هدف از سوی خریدار کنترل‌کننده آن شرکت حداکثر ظرف ۵ روز کاری پس از قطعیت معامله به بورس اوراق بهادار دانست و گفت: بورس پس از تایید، برنامه‌های خریدار را از طریق سایت اینترنتی خود به اطلاع عموم می‌رساند. همچنین اشخاصی که نسبت به شرکت کنترل دارند، در صورت خرید سهام شرکت مکلفند اطلاعات مربوط به معاملات خود را به بورس و از طریق آن به عموم اطلاع دهند.