گروه بورس- سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در دیدار با معاون مالی بانک توسعه اسلامی و مدیرعامل شرکت اسلامی توسعه بخش خصوصی وابسته به بانک توسعه اسلامی (ICD)، مشارکت بانک توسعه اسلامی را در خصوص اوراق مشارکت ارزی بین‌المللی اسلامی (صکوک) خواستار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه خاطر نشان کرد: ایران مصمم است اوراق مشارکت ارزی (صکوک) را به میزان ۵/۲‌میلیارد یورو منتشر کند و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده در صورت تصویب بودجه تا ۲ برابر افزایش یابد و بانک توسعه اسلامی می‌تواند ضمن خرید این اوراق، آنها را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند و دولت ایران سود آنها را نیز ضمانت می‌کند. حسینی گفت: ایران از معدود کشورهایی است که دارای بانکداری اسلامی است و آمادگی دارد از فعالیت‌های متنوع بانک توسعه اسلامی در جهت افزایش همکاری‌های فی‌مابین کشورهای اسلامی حمایت کند.

وی در ادامه یادآور شد: وزارت امور اقتصادی و دارایی به صورت اعم و سازمان سرمایه‌گذاری به صورت اخص درصدد هستند بخش خصوصی کشورمان را با خدمات بیشتر بانک توسعه اسلامی آشنا سازد. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه با بیان اینکه قانون حمایت از توسعه ابزارهای مالی در مجلس تصویب شده است و ابزارهای مالی اسلامی در دستور کار دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران آماده است سرمایه خود را به عنوان یکی از سهامداران مهم بانک توسعه اسلامی افزایش دهد.

عبدالله عزیز الحنای معاون مالی بانک توسعه اسلامی ضمن استقبال از پیشنهادهای مطروحه وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دلیل حضور ما در ایران دریافت پیشنهادهای مقام عالی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای توسعه همکاری‌های بانک توسعه اسلامی با ایران است. الحنای در ادامه یادآور شد: با توجه به یادداشت تفاهم‌های همکاری که با ایران امضا شده است، بانک توسعه اسلامی از افزایش سرمایه در این بانک استقبال می‌کند.

وی در ادامه با تشریح فعالیت‌های موسسات زیرمجموعه بانک توسعه اسلامی یادآورشد: بانک توسعه اسلامی به منظور افزایش سرمایه‌گذاری در امر صادرات، تضمین سرمایه‌گذاری و توسعه بخش خصوصی کشورهای عضو، موسسات مکمل خوبی را تاسیس کرده است.

معاون مالی بانک توسعه اسلامی پیشرفت‌ بخش‌های تولیدی کشور را ستودنی دانست و افزود: یقین دارم شرکت‌های تولیدی کشور پس از تلاش‌های گسترده جایگاه خود را در بازارهای کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی باز خواهند کرد.