گروه بورس- شرکت ایران خودرو دیزل در 6ماهه نخست سال جاری 21درصد از پیش‌بینی سود سالانه هر سهم را پوشش داد.

به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «خاور» پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 88 با سرمایه یک‌هزار و 600‌میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ 450‌ریال اعلام کرده است، که شرکت تا پایان شهریور ماه توانست 94ریال از این رقم را محقق کند.
همچنین میزان فروش شرکت در نیمه نخست سال به مبلغ ۴‌هزار و ۱۴‌میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ معادل ۳۶‌درصد از پیش‌بینی فروش سالانه شرکت است. همچنین سود عملیاتی ایران خودرو دیزل، در دوره یاد شده با ۴۲‌درصد پوشش معادل رقم ۵۸۵‌میلیارد و ۶۸۳‌میلیون ریال برآورد شده است. از سوی دیگر پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۸ «خاور» در مقایسه با عملکرد حسابرسی شده سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۱۲‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۵‌درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات یک‌درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
همچنین بر اساس این گزارش به دلیل تعدیل سایر درآمدهای عملیاتی متفرقه، خالص سایر درآمدهای عملیاتی شرکت به میزان 32‌درصد کاهش یافته است. همچنین درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «خاور» به علت تعدیل درآمد شرکت لیزینگ خودرو غدیر به میزان دو درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر خالص درآمدهای متفرقه شرکت به علت شناسایی درآمد دیرکرد تسهیلات لیزینگ و زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز در مجموع به میزان 20‌درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
شایان ذکر است هیات مدیره «خاور» در نظر دارد ۵۰‌درصد از سود خالص سال مالی ۸۸ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.