ایست سنگ‌آهن در گردنه ابهام!
«فولاد مبارکه»؛ تنها برنده غائله سنگ‌آهن
گروه بورس- علیرضا باغانی: سرانجام پس از آنکه نماد معاملاتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سنگ‌آهن در اواسط آبان‌ماه متوقف شد تا با تغییر قابل توجه در قیمت کنسانتره پیش‌بینی‌های EPS خود را تعدیل کنند، بودجه‌های اصلاح شده همه این شرکت‌ها به بازار اعلام شد.

چه بر سر EPSها آمد؟
براساس اطلاعیه‌های منتشر شده، چادرملو پیش‌بینی سود خود را از 1748 ریال با 47 درصد کاهش به 931 ریال رسانده است و گل‌گهر هم EPS ا2806 ریالی خود را با 25 درصد کاهش به 2093 ریال رسانده است. اما این پایان ماجرا نیست بلکه فولاد خوزستان نیز پیش‌بینی سود خود را 8 درصد کاهش داده و از 125 ریال به 117 ریال رسانده است، ولی آنچه که موجب تعجب معامله‌گران شده، آنکه فولاد مبارکه نه‌تنها کاهش در EPS نداشته بلکه پیش‌بینی سود خود را از 223ریال قبل از توقف، 48 درصد افزایش داده و EPSا 331 ریالی اعلام کرده است. گویی توافقات سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان بیش از هرچیز به نفع فولاد مبارکه اصفهان تمام شده است.
... و باز هم ادامه سریال مناقشه سنگ‌آهن
پیش‌بینی‌های جدید سنگ‌آهنی‌ها و فولادسازان گرچه از اتمام ماجرای چندین ماهه نرخ کنسانتره حکایت دارد، اما همچنان دارای یک تناقض جدی است، اختلافی که از عدم اجماع نظر قطعی میان طرفین بر سر نرخ نهایی سنگ‌آهن حکایت دارد.این تناقض در قیمت خرید سنگ‌آهن از چادرملو و گل‌گهر توسط فولاد خوزستان وجود دارد، تا جایی که «فخوز» در آخرین اطلاعیه خود قیمت خرید هر تن کنسانتره از «کچاد» را بر مبنای 5/9 درصد نرخ فروش محصول نهایی خود و از «کگل» نیز 5/8 درصد نرخ میانگین فروش محصول خود اعلام کرده است. حال آنکه فولاد مبارکه قیمت خرید کنسانتره از گل‌گهر را 6/9 درصد و از چادرملو هم 12 درصد میانگین نرخ محصول فولاد خوزستان دیده است. یعنی مطابق پیش‌بینی که سنگ‌آهنی‌ها کرده‌اند، چرا که چادرملو هم در اطلاعیه خود اعلام کرده براساس توافق با فولادسازان به فولاد مبارکه بر مبنای 12 درصد از نرخ فروش محصول فولاد خوزستان، کنسانتره می‌‌فروشد و به فولاد خوزستان نیز با معیار قرار دادن 10 درصد از نرخ محصول این شرکت، سنگ‌آهن می‌‌دهد. همچنین گل‌گهر هم پیش‌بینی کرده 9 درصد از نرخ فروش محصول فولاد خوزستان را مبنای فروش کنسانتره به این شرکت قرار دهد و به مبارکه هم براساس 6/9 درصد نرخ محصول فولاد خوزستان کنسانتره خواهد فروخت.
نیم درصد دردسرساز!
این پیش‌بینی‌ها از تفاوت نیم درصدی قیمت خرید محصول توسط فولاد خوزستان از سنگ‌آهنی‌ها حکایت دارد، اتفاقی که می‌‌تواند باز هم پیش‌بینی دوقلوهای سنگ‌آهنی را با تعدیل منفی مواجه کند.همچنین ابهاماتی در نحوه محاسبه نرخ ترجیح حمل و نوع محصول نهایی فولاد خوزستان که مبنای قیمت‌گذاری نرخ سنگ‌آهن قرار گرفته، وجود دارد و همچنین اینکه نرخ فروش کدام محصول فولاد خوزستان، مبنای قیمت‌گذاری کنسانتره قرار گرفته است؛ داخلی یا خارجی؟
اما با اینکه در ۴ اطلاعیه منتشر شده، اطلاعاتی درباره این ابهامات در اختیار بازار قرار نگرفته است، ولی خبرنگار دنیای‌اقتصاد با پیگیری علت وجود این ابهامات به اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه دست یافت.
دلیلی برای خرید ارزان «فخوز»
محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد علت تفاوت قیمت خرید فولاد خوزستان از چادرملو و گل‌گهر را به دلیل نرخ حمل عنوان کرد و افزود: فولاد خوزستان با شرکت‌های سنگ‌آهنی در این زمینه به توافق رسیده تا کنسانتره این شرکت‌ها را به دلیل بعد مسافت، نیم درصد پایین‌تر خریدرای کند. از این رو نرخ خرید سنگ‌آهن از «کچاد» و «کگل» با نیم درصد تفاوت نسبت به قیمت خرید فولاد مبارکه دیده شده است.
«ریاضت»، دلیل تعدیل مثبت «فولاد»
وی در پاسخ به این سوال که چگونه تغییر نرخ سنگ‌آهن، EPS سه شرکت چادرملو، گل‌گهر و فولاد خوزستان را با تعدیل منفی مواجه کرده، اما پیش‌بینی سود فولاد مبارکه با تعدیل مثبت ۴۸ درصدی روبه‌رو شده است؟ گفت: تعدیل مثبت EPS فولاد مبارکه ۳ دلیل عمده دارد. اول آنکه تولید فولاد خام شرکت ۱۱ درصد نسبت به بودجه افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه هزینه‌های شرکت ریاضت‌مدارانه کاهش یافته و قیمت نهایی محصول ما که در برآوردهای اولیه ۴۷۰ تومان بود نیز تا حدی اصلاح شده است. ‌بنابراین فولاد مبارکه توانست به‌رغم اتفاقاتی که در تغییر نرخ سنگ‌آهن رخ داد، پیش‌بینی سود خود را تعدیل مثبت کند.
حمل با ما است
رجایی در برابر این سوال که آیا نرخ ترجیح حمل در این پیش‌بینی‌ها و توافقات لحاظ شده است؟ گفت: براساس توافق‌های صورت گرفته نرخ حمل برعهده فولادسازان است، بنابراین سنگ‌آهنی‌ها، ۱۰ تا ۱۲ درصد نرخ محصول معامله شده فولاد خوزستان را از فولادی‌ها بابت کنسانتره دریافت می‌‌کند و هزینه‌ای بابت حمل نمی‌پردازند.
وی درباره نوع محصول فولاد خوزستان که مبنای قیمت‌گذاری نرخ سنگ‌آهن قرار گرفته شده، گفت: براساس این توافقات نرخ میانگین مجوعه‌ای از محصولات فولاد خوزستان شامل اسلب، بیلت و شمش، مبنایی برای قیمت سنگ‌آهن در سال جاری است.
احتمال تغییر مدل تعیین نرخ در آینده
مدیرعامل «فولاد» در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال تغییر این توافق در سال‌های آتی وجود دارد؟ گفت: توافق بر سر نرخ سنگ‌آهن برای سال جاری صورت گرفته است. اما امیدواریم که این نوع قیمت‌گذاری مدلی برای سال‌های آینده نیز باشد و نرخ کنسانتره بدون هیچ مناقشه‌ای از این طریق تعیین شود، ضمن اینکه اجرای لایحه هدفمند شدن یارانه‌ها و هزینه‌های فولادسازان بابت انرژی می‌‌تواند در تعیین نرخ سنگ‌آهن در سال آینده نیز تاثیرگذار باشد.وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فولاد خوزستان امسال هیچ عرضه‌ای در بورس کالا نداشته، قیمت محصول آن چطور مشخص و به‌عنوان معیاری برای تعیین نرخ سنگ‌آهن در نظر گرفته شده است؟ ‌گفت: قیمت محصول فروخته شده فولاد خوزستان شفاف و مشخص است و آخرین قیمت معامله شده شمش فولاد خوزستان هم حدود 400 تومان بوده است، بنابراین نگرانی از بابت ابهام در نرخ محصول فروخته شده، فولاد خوزستان وجود ندارد. در واقع اگر محصول در بورس کالا معامله نشود، قیمت فروش محصولات آن در بازارهای داخلی مشخص است.
از تخفیف نیم درصدی خبری نیست
در همین حال یک منبع آگاه در چادرملو نیز اعلام کرد: این شرکت به همان قیمتی که با فولاد مبارکه توافق شده به فولاد خوزستان کنسانتره می‌‌فروشد و از تخفیف نیم درصدی خبری نیست. وی گفت: براساس توافق صورت گرفته، قرار شد که چادرملو به فولاد خوزستان معادل 10 درصد و به مبارکه معادل 12 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان کنسانتره بفروشد، ضمن اینکه قرارداد این توافق نهایی شده و در حال امضا است. حال در چنین شرایطی آنها نباید چنین بودجه متناقضی را به بازار اعلام می‌‌کردند.
چرا فولاد تعدیل مثبت داد؟
این منبع آگاه با اشاره به تعدیل مثبت 48 درصدی فولاد مبارکه گفت: این شرکت فولادساز در حالی EPS خود را تعدیل مثبت داده که سنگ‌آهنی‌ها با تعدیل منفی قابل توجهی مواجه شده‌اند و حتی فولاد خوزستان هم EPS را به ناچار کاهش داده است و این اتفاق تنها یک واقعیت را نشان می‌‌دهد و آن اینکه فولاد مبارکه EPS خود را بسیار محتاطانه و غیرواقعی دیده بود، به‌گونه‌ای که به‌رغم آنکه قیمت سنگ‌آهن به نسبت چیزی که در بودجه فولاد پیش‌بینی شده، ‌درصدی افزایش یافته، ولی فولاد مبارکه به جای تعدیل منفی، تعدیل مثبت داده است. به گفته این منبع، ‌قرار شده مجموعه‌ای از محصولات فولاد خوزستان مبنای تعیین نرخ کنسانتره باشد، ولی در این زمینه پیشنهادهایی وجود دارد که برای واقعی‌تر شدن قیمت اسلب نیز در این مجموعه گنجانده شود.
درخواست عرضه محصول «فخوز» در بورس
وی همچنین خواستار عرضه محصولات فولاد خوزستان در بورس کالا شد و افزود: در حال حاضر قیمت محصول فولاد خوزستان مشخص نیست و معلوم نیست که آنها چه قیمتی را اعلام می‌‌کنند، ضمن اینکه از آنجا که در مبادلات داخلی، بیشتر محصول «فخوز» به زیرمجموعه‌های ایمیدرو با قیمت دستوری و پایین‌تر از نرخ‌های جهانی فروخته می‌‌شود از این جهت باز هم فولادسازان می‌‌توانند با ارزان فروشی دستوری خود به زیرمجموعه‌های دولتی، سنگ‌آهن را هم ارزان خریداری کنند.
اختلاف نیم درصدی= بازی بچگانه
در همین حال یک منبع دیگر در صنعت فولاد، تناقض مجدد در پیش‌بینی‌های فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها را به‌رغم توافقات صورت گرفته، غیرقابل توجیه خواند و گفت: 4 شرکت فولادی و سنگ‌آهنی یک ماه پیش پس از 8 ماه مناقشه همراه با مذاکره بر سر نرخ سنگ‌آهن به توافق رسیده‌اند.
وی افزود: هیچ یک از طرفین نمی‌تواند توافقات را زیر پا بگذارد و اساسا اینکه فولاد خوزستان، چادرملو و گل‌گهر نیم درصد اختلاف نظر داشته باشند، آن هم پس از این مذاکرات فشرده، بازی بچگانه است. وی همچنین گفت: نرخ سنگ‌آهن باید براساس محصولی که در بورس کالا معامله می‌‌شود،‌ محاسبه و تعیین شود و بهتر است در این زمینه قیمت‌گذاری دولتی و دستوری وجود نداشته باشد تا سنگ‌آهنی‌ها هم در این زمینه اعتراضی نداشته باشند و مکانیزم فروش سنگ‌آهن براساس نرخ فولاد تحقق یابد.
به گفته او، از ابتدای سال تنها یک محموله شمش فولاد خوزستان در بورس کالا معامله شده و برای جلوگیری از ابهامات، این شرکت باید محصول خود را در بورس کالا عرضه کند، تا قیمت آن شفاف شده و سنگ‌‌آهن نیز بر مبنای 10 تا 12 درصد قیمت شمش در بورس کالا تعیین و فروخته شود.
تاثیر سنگ‌آهن برشاخص
دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران در شرایطی پیش‌بینی سود خود را کاهش داده‌اند که اگر در روز بازگشایی این دو نماد، قیمت هر سهم این شرکت‌ها هم، به میزان تعدیل منفی آنها افت داشته باشد، شاخص بورس شاهد افت 200 واحدی خواهد بود.
EPS جدید «ومعادن»
ضمن اینکه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هم براساس اخبار رسیده به دنبال کاهش نرخ سنگ‌آهن، EPS خود را با15 درصد کاهش، حدود 500 ریال اعلام کرده است که با این وصف افت شاخص بورس می‌‌تواند، در روز بازگشایی نمادها افزایش یابد.