گروه بورس- کارشناسان اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از رسیدن تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 3هزار و 500نفر تا هفته پایانی آبان ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری ماه منتهی به ۲۷آبان ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی ۶ تا مثبت ۵درصد در نوسان بود. وی اضافه کرد: بیشترین بازده‌ها در این ماه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری رضوی، صنعت و معدن و کارگزاری بانک اقتصاد نوین بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به ترتیب طی این ماه ۲۱/۵، ۸۷/۴ و ۳‌درصد بازدهی کسب کنند. وی درباره بازدهی بازار نیز گفت: طی این ماه بازدهی متوسط بازار نزدیک به ۲درصد بود و در بازه زمانی ۲۷مهر ماه تا ۲۷آبان ماه، ۱۱صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت کسب کنند. «مقدسیان» در مورد روند بازدهی صندوق‌ها گفت: در هفته منتهی به ۲۷آبان ماه در حالی که بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام روندی منفی داشتند، صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین که در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند و صندوق سرمایه‌گذاری امین گلوبال که سهم زیادی از پرتفوی خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرده، توانستند بیشترین بازدهی هفتگی را داشته باشند.
وی ادامه داد: تا تاریخ 27آبان ماه، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود و این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 153، 135 و 90‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال اضافه کرد: اما با در نظر گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، سه صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تاریخ ۲۷آبان ماه به بیش از یک‌هزار و ۸۶۶میلیاردریال رسید و نسبت به هفته گذشته رشدی در حدود یک‌میلیارد‌ریال را تجربه کرد.
وی ادامه داد: تا این تاریخ در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازۀ کوچک، صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ارزشی قریب به 25‌میلیارد‌ریال بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه کوچک محسوب می‌شود و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و بورس بیمه بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. وی در عین حال گفت: صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان با بیش از 553‌میلیارد‌ریال سرمایه‌گذاری با اختلاف زیاد نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری است.
«مقدسیان» ادامه داد: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۲۷آبان ماه امسال، به ۳هزار و ۵۰۰ نفر رسید که این تعداد از نفرات حدود ۶۰‌درصد از ارزش کل صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
وی یادآور شد: در این هفته ارائه اطلاعات صندوق سرمایه‌گذاری بانک تجارت به دلیل مشکلات نرم افزاری میسر نشد.