گروه بورس- علیرضا باغانی: پس از گذشت حدود دو ماه از مطرح شدن واگذاری سهام شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به تامین اجتماعی نیروهای مسلح از سوی سازمان خصوصی‌سازی، این انتقال سهام قطعی شد. روز گذشته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، از قطعیت واگذاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به «ساتا» و ورود این سازمان به هیات‌مدیره این شرکت سهامی خبر داد.

۵نماینده ساتا در هیات‌مدیره نمایشگاه

سردار سرتیپ حسین دقیقی با بیان این که هفته گذشته مجمع عادی به طور فوق‌العاده شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شده است، گفت: با توجه به انتقال ۹۵درصد از سهام نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی به تامین اجتماعی نیروهای مسلح، در مجمع هفته گذشته ساتا ۵ عضو خود برای حضور در هیات‌مدیره این شرکت را به همراه دو عضو علی‌البدل معرفی کرد تا رسما مدیریت این مجموعه بزرگ را بر عهده گیرد.

ابقای مدیرعامل نمایشگاه

به گفته وی، آقایان اسکندری، بیگ محمدلو، قلی‌زاده، قمرنژاد و خیرالهی به عنوان ۵ عضو اصلی هیات‌مدیره و آقایان قبادی و اکبرپور هم به عنوان دو عضو علی‌البدل هیات‌مدیره نمایشگاه‌های بین‌المللی از سوی ساتا معرفی شدند که تعدادی از اعضای هیات‌مدیره جدید همان افرادی هستند که قبل از واگذاری نمایشگاه در هیات‌مدیره آن حضور داشتند، ضمن اینکه ساتا، «قلی‌‌زاده» مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را در سمت خود ابقا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که برنامه ساتا برای اداره مجموعه نمایشگاه بین‌المللی چیست؟ گفت: برنامه ما تقویت بازرگانی خارجی و گسترش فعالیت نمایشگاه‌های کشور در جهت افزایش صادرات غیرنفتی است و در تحقق این مهم از همکاری سازمان‌‌ها، نهادها و مجامع مختلف نیز استفاده خواهیم کرد. مدیرعامل «ساتا» تاکید کرد: «ساتا» در نمایشگاه به دنبال تحقق هدف مهمی همچون گسترش بازرگانی خارجی است و تجربه چند هفته‌ای حضور ساتا در مجموعه نمایشگاه‌، کارنامه خوبی از این سازمان در اداره این مجموعه بزرگ بر جای گذاشته است. سردار دقیقی در برابر این سوال که آیا در چند هفته گذشته برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون نمایشگاه برق بر عهده ساتا بوده است؟ پاسخ داد: برنامه برگزاری نمایشگاه‌ها طبق روال در مجموعه مزبور در حال برگزاری است و مدیریت ساتا در نمایشگاه رسما از هفته گذشته آغاز شده است و روال عادی برگزاری نمایشگاه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، اما برنامه‌های اصلی ساتا برای اداره نمایشگاه‌ها از این پس عملی خواهد شد.

قیمت احتمالی بلوک ۹۵درصدی

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا قیمت واگذاری نمایشگاه به ساتا همان ۶۰۰میلیاردتومانی است که از قبل اعلام شده است؟ گفت: هنوز بلوک ۹۵درصدی نمایشگاه قیمت‌گذاری نهایی نشده است، اما احتمالا قیمت سهام واگذار شده حول‌و حوش همان ۶۰۰میلیارد تومان خواهد بود که با توجه به این واگذاری بابت رد دیون، مطالبات تامین اجتماعی نیروهای مسلح از دولت به هزارمیلیاردتومان تقلیل می‌‌یابد.

همچنان فروشنده نمایشگاه هستیم

خریدار سهام ۹۵درصدی نمایشگاه در پاسخ به این سوال که آیا «ساتا» به دستگاه‌ها و نهادهایی که در حوزه بازرگانی، صادرات و واردات فعالیت دارند، سهام نمایشگاه را واگذار می‌‌کند؟ گفت: ما برای واگذاری ۵۱دصد از سهام نمایشگاه به دستگاه‌ها و نهادهایی که به نوعی در فعالیت‌های بازرگانی ایفای نقش می‌‌کنند و دست‌اندرکار هستند، مشکلی نداریم، ولی به رغم آن پیش از این هم از تمایل خود برای فروش ۵۱درصد از سهام نمایشگاه سخن گفته بودیم، اما تاکنون هیچ سازمان یا نهادی با ما مذاکره‌ای در این رابطه نداشته است. وی افزود: «ساتا» سازمانی است که به امور ۵۵۰هزار بازنشسته لشگری رسیدگی می‌‌کند و به عنوان یک صندوق بازنشستگی و یک نهاد عمومی غیردولتی شناخته می‌‌شود، از این رو واگذاری مجموعه عظیم نمایشگاه به ساتا می‌‌تواند یک تجربه موفق و جدید در خصوصی‌سازی باشد، چرا که در دنیا نیز صندوق‌های بازنشستگی پلی برای گذار از دوران اقتصاد دولتی به خصوصی‌سازی هستند و تجربه موفقی در این زمینه داشته‌اند که در این زمینه می‌‌توان به اویاک ترکیه (صندوق بازنشستگی ارتش ترکیه) اشاره کرد که فعالیت‌های اقتصادی بزرگی در این کشور دارد.

سهامدار نمایشگاه‌های استانی هم هستیم

وی در مورد اداره نمایشگاه‌های استانی گفت: تامین اجتماعی نیروهای مسلح از طریق خرید ۹۵درصد سهام نمایشگاه بین‌المللی در نمایشگاه استانی هم سهامدار شده که البته حجم سهام آن چندان زیاد نیست، ولی با این حال ما در برخی نمایشگاه‌های استانی از جمله مشهد، تبریز و ... سهامدار شده‌ایم. او در پاسخ به این سوال که «ساتا» بابت مابقی مطالبات هزارمیلیاردتومانی خود از دولت آیا باز هم سهام دریافت خواهد کرد؟ افزود: مقرر شده که بابت مابقی مطالبات ساتا از دولت سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون و پارس به این سازمان واگذار شود.

یک کرسی حفاری به «ساتا» رسید

سردار دقیقی در پاسخ به این پرسش که سرانجام ورود ساتا به هیات مدیره حفاری چه شد و آیا این سازمان در عرضه بلوک ۲۰درصدی حفاری حضور خواهد یافت؟ گفت: ساتا پس از دریافت ۱۰درصد از سهام حفاری بابت رد دیون و خرید نزدیک به ۴درصد سهام خرد از بازار توانست یک کرسی از هیات‌مدیره حفاری شمال را از آن خود کند و برنامه حضور در رقابت بلوک ۲۰درصدی این شرکت بورسی را نیز دنبال می‌‌کند.

«ساتا» در مخابرات

دقیقی در مورد شایعات مطرح شده درباره حضور «ساتا» در کنسرسیوم خریدار مخابرات گفت: در این زمینه پیشنهادهایی به تامین اجتماعی نیروهای مسلح ارائه شده، اما هنوز چیزی قطعی و نهایی نشده و ما در حال بررسی این موضوع هستیم. وی در پایان در مورد شایعات مطرح شده در خصوص احتمال خرید سهام ۲۶درصدی بانک صادرات در سرمایه‌گذاری غدیر گفت: ساتا در غدیر سهامدار ۵۱درصدی است و مدیریت شرکت را در اختیار دارد، از این رو نیازی به افزایش سهام خود در این شرکت نمی‌بیند، هر چند در بازار سرمایه به عنوان بازارگردان و حامی سهام غدیر همچنان حضور داشته است.