دنیای اقتصاد- پرداخت چک 1564میلیارد‌تومانی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران را یک روز زودتر از موعد مقرر قطعی کرد. به گزارش خبرنگار ما، سایت رسمی سازمان خصوصی‌سازی حوالی ساعت 15:31دقیقه دیروز، خبر قطعی شدن معامله بلوک 50درصد به اضافه یک سهم را مخابره کرد. مابقی مبلغ 8 میلیارد دلاری معامله، براساس شرایط تعیین شده و اقساط 8 ساله، باید هر 6 ماه یکبار کمتر از 500‌میلیارد‌تومان پرداخت شود.

یک روز مانده به مهلت قانونی پرداخت شد
چک 6/1میلیارد دلاری قطعیت معامله بزرگ
ترکیب کنسرسیوم خریدار مخابرات منتشر شد
گروه بورس- پرداخت چک 1564میلیارد‌تومانی کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران را یک روز زودتر از موعد مقرر قطعی کرد.
به گزارش خبرنگار ما، سایت رسمی سازمان خصوصی‌سازی حوالی ساعت ۱۵:۳۱دقیقه دیروز، خبر قطعی شدن معامله بلوک ۵۰درصد به اضافه یک سهم را مخابره کرد.
با پرداخت 20درصد ثمن نقدی معامله بلوکی مخابرات که معادل یک‌هزار و 564میلیارد‌تومان است، تاریخی‌ترین معامله بورس تهران رقم خورد.
در عین حال مدیر روابط عمومی شرکت توسعه اعتماد مبین در گفت‌وگو با «فارس» گفت: چک ۲۰‌درصد وجه نقد معامله به مبلغ‌هزار و ۵۶۴‌میلیارد‌تومان امروز صادر شد تا زمینه اصلی قطعیت بزرگ‌ترین معامله بورس و خصوصی‌سازی فراهم شود.
«سید‌مسعود میری» در رابطه با اقدامات انجام شده برای قطعیت معامله بلوک 50‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات اظهار داشت: با توجه به مهلت قانونی تعیین شده 30 روز کاری برای پرداخت وجه نقد 20‌درصدی معامله این بلوک مخابرات، طی روز گذشته یک فقره چک به مبلغ‌هزار و 564‌میلیارد و 600‌میلیون به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صادر شد تا زمینه اصلی قطعی شدن بزرگترین معامله تاریخ بورس و خصوصی‌سازی فراهم شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر درخصوص ارائه ضمانت نامه معتبر به منظور تضمین پرداخت بخش اقساطی ثمن معامله، ارائه چک‌های لازم به تعداد اقساط و وکالتنامه محضری به سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد اقدامات لازم به عمل آمد.
میری با بیان اینکه شرکت بورس امروز نسبت به اعلام رسمی قطعیت این معامله مبادرت خواهد کرد در برابر سوالی مبنی بر مبلغ اقساط معامله 7هزار و 819میلیاردتومانی مخابرات پاسخ داد: براساس شرایط تعیین شده و اقساط 8 ساله، باید هر 6 ماه یکبار کمتر از 500‌میلیارد‌تومان پرداخت شود.
همه شرکای مخابرات
وی در واکنش به دیگر سوال درخصوص گروه‌های مشارکت‌کننده در بلوک 50‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات خاطر نشان کرد: ترکیب فعلی سهامداران شرکت توسعه اعتماد مبین شامل شرکت توسعه اعتماد (سهامی عام) با 2درصد، گسترش الکترونیک مبین ایران (سهامی خاص) با 2‌درصد، شهریار مهستان (سهامی عام) با 26‌درصد، گنجینه ایرانیان (سهامی خاص) با 46درصد و گروه اعتماد مهر پارس (سهامی خاص) با 24درصد هستند.
این مقام مسوول درباره بنگاه‌های صاحب سهام در ۵ شرکت یاد شده توضیح داد: بانک سینا، گروه سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری ساتا، سرمایه‌گذاری امین اعتماد و چند شرکت سهامی عام به عنوان بستر جذب سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد تلقی می‌شوند. میری در پاسخ به این سوال که آیا سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان و «شستا» (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) در فهرست مشارکت کنندگان حضور دارند یا خیر؟ پاسخ داد: خیر. این دو شرکت در بین گروه‌های مشارکت‌کننده نیستند.
مخابرات را بازارگردانی می‌‌کنیم
میری با اشاره به اینکه خط مشی شرکت توسعه اعتماد مبین در بورس اوراق بهادار بر دو محور «همراهی با تغییرات منطقی قیمت سهام در بورس» و «حمایت از قیمت سهام و دارایی‌های سهامداران خرد در برابر نوسانات غیرمنطقی» مبتنی خواهد بود، ادامه داد: در این راستا، مذاکراتی با برخی از بازارگردانان فعال در بورس در جریان است. نظرات کارشناسان اقتصادی و تحلیل‌های انجام شده توسط فعالان بازار سهام حاکی از آن است که در میان مدت و با آغاز روند اصلاحات ساختاری در شرکت مخابرات ایران، قیمت سهام این شرکت به سمت ارزش واقعی خود که قطعا بیشتر از قیمت فعلی است، حرکت خواهد کرد.
سپرده‌گذاری: چک را گرفتیم
در عین حال مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نیز به «فارس» گفت: براساس مهلت قانونی ۳۰ روزه برای پرداخت حصه نقدی این معامله، کنسرسیوم اعتماد مبین یک روز زودتر اقدام به صدور چک ۲۰درصدی این معامله به ارزش‌هزار و ۵۶۴‌میلیارد‌تومان کرد.
«علیرضا حاج‌نوروزی» ادامه داد: با این اتفاق طی نامه‌ای به مدیر عملیات شرکت بورس اعلام می‌شود، زمینه قطعی شدن معامله بلوک 50‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات فراهم شده و شرکت بورس می‌تواند نسبت به قطعی شدن این معامله اقدام کند. وی در برابر این سوال که مبلغ واریزی به چه حسابی واریز خواهد شد، پاسخ داد: این مبلغ به حساب کارگزار فروشنده (کارگزاری حافظ) واریز می‌شود تا در مرحله بعد به حساب سازمان خصوصی‌سازی منظور شود. به گفته حاجی نوروزی مسوولان سازمان خصوصی‌سازی نیز در جریان دریافت وجه نقد معامله بیش از 9/22‌میلیارد سهم مخابرات قرار گرفته‌اند.
خصوصی‌سازی: هنوز شکایت «پیشگامان» وصول نشده!
از سوی دیگر سرپرست امور حقوقی و دعاوی سازمان خصوصی‌سازی درباره شکایت پیشگامان کویر یزد از این سازمان به «فارس» گفت: تا این لحظه هیچ احضاریه و متنی از سوی هیچ دادگاهی دریافت نکرده‌ایم تا نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم. فرهاد اسدی ادامه داد: چنانچه شکایتی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی طرح شود مدیریت امور حقوقی و دعاوی سازمان خصوصی‌سازی در جریان قرار می‌گیرد، اما تاکنون موردی درباره شکایت تعاونی پیشگامان یزد دریافت نکرده‌ایم.