عقدایی: تنها هیات داوری واگذاری قادر به ابطال معامله است

گروه بورس- سازمان خصوصی‌سازی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره معامله بزرگ اعلام کرد: « تنها مرجعی که حق ابطال معامله بلوکی مخابرات را دارد، هیات داوری واگذاری‌ها است و شرکت بورس و شورای رقابت حق ابطال معامله را ندارند.» «سید مهدی عقدایی»، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: شورای رقابت تاکنون جلسه‌ای تشکیل نداده که بخواهد در مورد قطعیت یا عدم قطعیت معامله اظهارنظر کند. تا الان هم مشکلی در روند معامله تاریخی بورس نیست و این معامله قطعی است.

خبرنگار ما پرسید: «پس داستان نامه سازمان بازرسی که به شورای رقابت ارسال شده و در آن خواستار ابطال معامله شده، چیست؟ «عقدایی» در پاسخ گفت: «چنین نامه‌ای وجود دارد و رونوشت آن هم به سازمان خصوصی‌سازی ارسال شده است. در این نامه سازمان بازرسی پیشنهاد کرده معامله مخابرات ابطال شود.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم مبنای صحبت‌هایی که شورای رقابت مطرح می‌‌کند، چیست؟ ولی تا جایی که در آیین‌نامه فعالیت شورای رقابت آمده، این شورا فقط حق اظهارنظر و صدور حکم در مورد قوانین منع انحصار را دارد و نه رقابت در فروش‌های اصل۴۴.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: «چه زمانی هیات داوری می‌‌تواند حکم به عدم قطعیت معامله بلوکی مخابرات دهد»؟ گفت: مطابق رویه باید سازمان بازرسی نامه‌ای به این هیات ارسال کند و درخواست بررسی کند و چنانچه این هیات تشخیص دهد، می‌‌تواند نسبت به عدم قطعیت اظهارنظر کند. وی تصریح کرد: به نظر سازمان خصوصی‌سازی شورای رقابت هیچ صلاحیتی برای بررسی قطعیت یا عدم قطعیت معامله ندارد. گفته‌های این مقام مسوول سازمان خصوصی‌سازی در شرایطی مطرح می‌‌شود که پیشتر، «جمشید پژویان»، رییس شورای رقابت به «دنیای اقتصاد» گفته بود که این شورا هر زمان که بخواهد می‌‌تواند در مورد معامله نظر دهد.

کنسرسیوم: وکالت‌نامه و چک‌های اقساط را دادیم اما روابط عمومی کنسرسیوم توسعه اعتماد، اعلام کرد که وکالت نامه رسمی و چک‌های اقساط ۸ساله را روز ۵شنبه به سازمان خصوصی‌سازی تحویل داده است. روابط عمومی خریدار بلوک مخابرات در ادامه می‌‌افزاید که ۲۰درصد ثمن نقدی معامله هم آماده است و به احتمال زیاد یک روز قبل از موعد مقرر، پرداخت می‌‌شود.

قطعیت با ۲ شرط

در همین حال رییس کمیسیون ویژه اصل۴۴ مجلس در برابر این سؤال که با توجه به اینکه معامله بلوک ۵۰‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات باید تا روز دوشنبه جاری قطعی شود، آیا گزارش‌های سازمان بازرسی و کمیسیون اصل۴۴ می‌تواند مانع از این اتفاق شود یا خیر؟ توضیح داد: گزارش‌های تهیه شده درحالی طی هفته جاری یا هفته آینده در مجلس قرائت خواهد شد که مرجع رأی به این موضوع شورای رقابت است. فولادگر درگفت‌وگو با فارس افزود: در این رابطه ما و سازمان بازرسی گزارشی در خصوص ابعاد کلی معامله مخابرات و عدم شرایط رقابتی را مطرح کرده‌ایم، اما تصمیم‌گیر نیستیم و رای نداریم. حال اگر شورای رقابت تا

۱۸ آبان (دوشنبه جاری) رأی ندهد و ۲۰‌درصد وجه نقد معامله این بلوک (به ارزش ۱۵۶۸‌میلیاردتومان) پرداخت شود، معامله بلوک ۵۰‌درصد به علاوه یک سهم مخابرات قطعی می‌شود.

قالیباف: امیدواریم معامله قطعی شود

از سوی دیگر، سخنگوی شرکت بورس در مورد معامله بلوک ۵۰درصد به علاوه یک سهم مخابرات به ارزش ۸میلیارددلار نیز به «فارس» گفت: هنوز نامه‌ای در خصوص لغو این معامله دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم این دادوستد در موعد مقرر (دوشنبه ۱۸ آبان) قطعی شود.

قالیباف اصل گفت: براساس اظهارنظر رییس سازمان خصوصی‌سازی (غلامرضا حیدری کرد زنگنه) کنسرسیوم خریدار این بلوک مدیریتی مبلغ وجه نقد ۲۰درصدی را (به مبلغ ۱۶۵۸میلیاردتومان) آماده کرده است.