بازار داغ معاملات عمده
گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته شاهد دادوستد بلوک‌های بیمه دی و گواهی سپرده بانک کشاورزی بود.

پس از پایان پذیره‌نویسی گواهی سپرده بانک کشاورزی، روز گذشته برای اولین بار معاملات دست دوم این گواهی با نماد کشاورز ۱ (۱) در بازار اوراق مشارکت فرابورس آغاز شد.
در این روز 50هزار فقره گواهی کشاورزی به ارزش 5میلیارد تومان در بازار فرابورس معامله شد که این تعداد گواهی معادل 10درصد از کل گواهی سپرده بانک کشاورزی است.
همچنین به دنبال پایان پذیره‌نویسی گواهی یادشده، سهامداران عمده این شرکت درصد سهام خود را افزایش داده و در حال حاضر بانک تجارت با در اختیار داشتن ۴۹درصد از سهام مزبور، به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار گواهی سپرده بانک کشاورزی شناخته می‌‌شود. همچنین بانک پاسارگاد و بانک اقتصاد نوین هر کدام به ترتیب سهامدار ۲۰درصدی و ۱۰درصدی این شرکت هستند. از سوی دیگر شرکت پرشیا ایکوئیتی فاند ۱۶درصد و ترکویز پارتنرز لیمیتد ۳درصد از سهام گواهی سپرده بانک کشاورزی را در اختیار دارند. همچنین در آخرین روز پذیره‌نویسی این سهام یک شخص حقیقی اقدام به خرید ۶هزار و ۸۴۰فقره (معادل ۳۳/۱درصد) از گواهی یاد شده کرده است. همچنین بازار فرابورس روز گذشته شاهد معامله ۱۵میلیون و ۷۸۹هزار سهم بیمه دی به ارزش ۲۷میلیارد و ۶۲۴میلیون ریال بود که حدود ۱۵میلیون سهم از سهام معامله شده مربوط به جابه‌جایی سهام بین دو شرکت بود.
دیروز معادل 5درصد از سهام بیمه دی توسط شرکت سرمایه‌گذاری البرز (سهامدار 10درصد «ودی») فروخته شد و شرکت اندوخته شاهد این سهام را خریداری کرده است. همچنین هر سهم «ودی» در بازار دیروز رشد قیمتی معادل 86صدم درصد را تجربه کرد و به قیمت یک‌هزار و 750ریال رسید.
دو شرکت دیگر فرابورسی مرجان‌کار و کویرتایر آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادل سپری کردند.
در این روز تعداد 103هزار سهم مرجان‌کار به قیمت 4هزار و 941ریال معامله شد و ارزش ناشی از این معامله معادل 509میلیون ریال اعلام شد.
از سوی دیگر سهام کویرتایر در بازار OTC روز گذشته با رشد قیمت یک و ۲۴صدم درصدی به نرخ یک‌هزار و ۸۸۴ریال رسید و حدود ۲۲هزار سهم این شرکت به ارزش ۴۱میلیون و ۴۵۸هزار در بازار دادوستد شد.
همچنین در مجموع، بازار فرابورس روز گذشته شاهد معامله بیش از 15میلیون و 964سهم و گواهی سپرده بود و ارزش کل معاملات دیروز به رقم 78میلیارد و 175میلیون ریال رسید.
شایان ذکر است در معاملات روز سه‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری امید اقدام به خرید ۵۰هزار سهم کویرتایر در بازار OTC کرده است.
از سوی دیگر دو شرکت سرمایه‌گذاری آوین و سرمایه‌گذاری دانایان‌پارس وارد گروه سهامداران یک‌درصدی مرجان‌کار و بیمه دی شدند.
در این روز سرمایه‌گذاری آوین اقدام به خرید یک‌درصد از سهام «کمرجان» کرد. همچنین سرمایه‌گذاری دانایان پارس یک‌و ۸صدم درصد از سهام «ودی» را به سبد سهام خود اضافه کرده است.